Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Misja i pieni康ze, Janusz A. Majcherek
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1567 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Gdy po niemal dziesi璚iu latach od rozpocz璚ia systemowej transformacji, reformy strukturalne dotar造 wreszcie do dziedzin i sektor闚 zdominowanych przez grupy zawodowe uto窺amiane tradycyjnie z inteligencj, ich reakcja nie r騜ni豉 si od tej, jak okazali po 1990 roku rolnicy i robotnicy. Przywi您anie do anachronicznego modelu funkcjonowania okaza這 si ponadklasowe.

Nie ulega w徠pliwo軼i, 瞠 w 1989 r. niezb璠ne by這 skoncentrowanie reformatorskiego impetu na sferze produkcji, handlu i us逝g komercyjnych, bowiem znajdowa造 si o­ne w stanie najg喚bszej zapa軼i, a op騧nienie radykalnych dzia豉 grozi這 rych造mi i gro幡ymi konsekwencjami. Stabilizacja makroekonomiczna, poczynaj帷 od zatamowania hiperinflacji i przywr鏂enia r闚nowagi finans闚 publicznych, by豉 bezwzgl璠nym priorytetem i wymaga豉 szybkich, a nawet b造skawicznych posuni耩. Jak wiadomo, na uboczu pozostawiono niewygodne i z politycznych powod闚 oporne bran瞠 przemys這we (g鏎nictwo, przemys zbrojeniowy) oraz ca貫 dziedziny us逝g publicznych (o鈍iata, ochrona zdrowia). Po pewnym czasie, czyli wieloletnich op騧nieniach, przysz豉 i na nie kolej. Efekty okaza造 si niejednoznaczne, a w tych drugich wr璚z rozczarowuj帷e.

Mo積a si z篡ma na niekt鏎e naiwne wyobra瞠nia i absurdalne oczekiwania rolnik闚, stoczniowc闚 czy w堯kniarek, lecz trzeba przyzna, 瞠 ju od lat przewa瘸j帷a wi瘯szo嗆 pracownik闚 rolnictwa i przemys逝 poddana jest presji mechanizm闚 rynkowych, cho熲y i 豉godzonej r騜nymi instrumentami protekcjonistycznymi. Je郵i nawet ich bunt przeciw rosn帷ym wymogom stawianym przez rynek przybiera niekiedy formy kuriozalne i irracjonalne, nie mo積a zaprzeczy, 瞠 ma o­n realne przes豉nki w rzeczywistych dolegliwo軼iach zaznawanych przez pracownik闚 tych bran (drastyczne zaostrzenie dyscypliny pracy, zwi瘯szone wymagania co do kwalifikacji, znacznie wy窺ze standardy wydajno軼i pracy, a przy nieumiej皻no軼i podo豉nia im - zwolnienia i bezrobocie).

Tymczasem w sektorze us逝g publicznych d逝go funkcjonowa豉 zasada "czy si stoi, czy si le篡...", niegdy charakteryzuj帷a w豉郾ie postaw robotnik闚 przemys這wych i stosunki pracy w realnym socjalizmie. Oznacza to, 瞠 rolnicy i robotnicy, znacznie gorzej przygotowani profesjonalnie, intelektualnie i mentalnie do sprostania wymogom ekonomicznej racjonalno軼i, zostali im poddani szybciej i silniej, ni lepiej wykszta販eni i wszechstronniej zawodowo przygotowani przedstawiciele zawod闚 inteligenckich.

Kiedy reformy wreszcie wkroczy造 do skostnia造ch i nieefektywnych struktur ochrony zdrowia i o鈍iaty, reakcj by op鏎, a niekiedy wr璚z bunt. Ni窺zy personel medyczny, reprezentowany przez piel璕niarki, nie waha si u篡 metod protestacyjnych zaczerpni皻ych z arsena逝 鈔odk闚 wypr鏏owanych przez robotnik闚, ze strajkami okupacyjnymi, g這d闚kami i ulicznymi zbiegowiskami w陰cznie. Cz窷 lekarzy, zw豉szcza anestezjolog闚, zastosowa豉 metody bardziej finezyjne, lecz polegaj帷e na odmowie wykonywania pracy, co zosta這 uznane za szokuj帷e i niedopuszczalne w tym zawodzie. Pozostali jednak odwo豉li si do sposob闚 typowo inteligenckich, nie gro膨cych proletaryzacj, a opartych na kszta速owaniu opinii. Dziennikarze (sk康in康 dawno ju i ca趾owicie skomercjalizowani), zawsze 豉kn帷y sensacji i sk這nni do bulwersowania publiczno軼i, mno篡li wi璚 podsuwane im przez lekarzy przyk豉dy kl瘰k i nieszcz窷, jakie na plac闚ki s逝瘺y zdrowia 軼i庵n窸a reforma. Ka盥y szpital i przychodnia okazywa造 si pokrzywdzone i zagro穎ne likwidacj, a pacjenci nara瞠ni na utrat zdrowia i 篡cia. By豉 to wi璚 reakcja w istocie podobna do tej, z jak znaczna cz窷 robotnik闚 przemys這wych odnios豉 si do reform balcerowiczowskich z pocz徠ku dekady, lecz jedynie wyra穎na bardziej subtelnymi 鈔odkami.

Niedawno przez telewizyjne programy informacyjne przewin窸a si posta jednego z dyrektor闚 Centrum Zdrowia Dziecka, alarmuj帷ego o wycofaniu si kas chorych z kontraktowego finansowania jego plac闚ki, co o­n sam i dziennikarze prezentowali w aurze skandalu. Zastanawia mog這, 瞠 wsp馧pracy z CZD odm闚i造 wszystkie kasy chorych. Wkr鏒ce pracownica jednej z nich wyja郾i豉, 瞠 w Centrum nie stosuje si elementarnego rachunku ekonomicznego, nie ma porz康nej ksi璕owo軼i, kosztorys闚, cennik闚 itp. Pan doktor wype軟ia wraz ze swoimi wysoko kwalifikowanymi wsp馧pracownikami bezdyskusyjnie chwalebn misj ratowania najci篹ej dotkni皻ych chorobami dzieci, wi璚 na takie przyziemne aspekty funkcjonowania swojej instytucji uwagi nie zwraca. W tej bran篡 to raczej regu豉, nie wyj徠ek. Niemal wszyscy lekarze uwa瘸j, 瞠 skoro ich praca ma cechy publicznej s逝瘺y, wi璚 musz si na jej finansowanie znale潭 publiczne pieni康ze, a sk康, to ju nie ich zmartwienie. Ale kto si tym martwi musi.

Podobnie rozumuj nauczyciele, stanowi帷y drugi z najbardziej typowych zawod闚 inteligenckich. Broni statusu nieusuwalnych urz璠nik闚, gwarantowanego im Kart Nauczyciela i protestuj przeciw zamykaniu jakiejkolwiek szko造, cho熲y nawet brakowa這 ju w niej uczni闚. Poniewa w niekt鏎ych o鈔odkach, zw豉szcza prowincjonalnych, pokrywa si to z d捫eniami cz窷ci rodzic闚, wy瞠j ceni帷ych sobie blisko嗆 szko造, ni jej poziom, zatem w豉dze samorz康owe utrzymuj takie szko造-widma, a nawet tworz nowe plac闚ki, zwane przez ministerstwo "wirtualnymi gimnazjami". Gdyby takie kryteria i metody stosowano w rolnictwie, do dzisiaj funkcjonowa造by PGR-y (sk康in康 ku rado軼i niekt鏎ych dawnych pracownik闚 oraz obecnych polityk闚, t瘰kni帷ych za nimi i pomstuj帷ych na ich likwidacj).

Perypetie reform w s逝瘺ie zdrowia i o鈍iacie s na og馧 postrzegane jako wynik b喚d闚 pope軟ionych przez przygotowuj帷ych i nadzoruj帷ych je polityk闚 i urz璠nik闚. Nie kwestionuj帷 karygodnych niekiedy rzeczywi軼ie pomy貫k i zaniedba, mo積a jednak dostrzec tak瞠 dwuznaczne lub zupe軟ie jednoznaczne postawy i poczynania pracownik闚 tych obu dziedzin, d捫帷ych do utrzymania w nich status quo.

Pozosta豉 jeszcze jedna inteligencka domena, w kt鏎ej status quo jest utrzymywany i 瘸dna reforma nie dotar豉, dlatego pogr捫a si o­na w zapa軼i. To instytucje wymiaru sprawiedliwo軼i. Spos鏏 funkcjonowania i efekty pracy polskiego s康ownictwa wo豉j o pomst do nieba, ocieraj帷 si wr璚z o sabota, je郵i zwa篡 znaczenie w豉dzy s康owniczej dla sprawno軼i i stabilno軼i pa雟twa. S璠ziowie i prokuratorzy, maj帷y reprezentowa interes publiczny, zapewnili sobie status wyj皻ych zupe軟ie spod publicznej kontroli samow豉dc闚, traktuj帷ych jak彗olwiek krytyk jako zamach na zasad niezawis這軼i. To w tej atmosferze 鈔odowiskowego samozadowolenia i zadufania mo磧iwe s takie kuriozalne pogl康y, jak sformu這wana przez prezesa Naczelnego S康u Administracyjnego opinia, 瞠 s康owe wyroki powinny by wyj皻e spod publicznej oceny a do uprawomocnienia, czyli do czasu gdy nie b璠zie ju mo積a ich zmieni, a b喚d闚 naprawi. Na wszelkie zastrze瞠nia co do swojej pracy, s璠ziowie i inni pracownicy wymiaru sprawiedliwo軼i maj sta陰 ripost: dajcie wi璚ej pieni璠zy! To, niestety, sta造 refren, dobiegaj帷y z r騜nych 鈔odowisk inteligenckich, od artyst闚, przez lekarzy, na owych s璠ziach ko鎍z帷. Na szcz窷cie, jest ju zbyt ograny i nudny, coraz niech皻niej s逝chany i coraz bardziej dra積i帷y.

Nie przeprowadzimy naprawy wymiaru sprawiedliwo軼i, je郵i nie wprowadzimy elementarnego porz康ku organizacyjnego w s康ownictwie. Jak d逝go terminy rozpraw, przydzia造 poszczeg鏊nych spraw b璠 zale瞠 od prezesa s康u, a prezes s康u b璠zie wybierany przez s璠zi闚 - czyli b璠zie my郵a, jak im zrobi dobrze, a nie jak dobrze zrobi klientom s康u, czyli obywatelom - tak d逝go ca造 ten system dzia豉 nie b璠zie. Potrzebna jest twarda, podporz康kowana ministrowi sprawiedliwo軼i administracja s康owa, kt鏎a wyegzekwuje pewien elementarny porz康ek w sensie organizacji s康闚, terminowo軼i ich pracy, przygotowania s璠zi闚 do rozpraw, kt鏎a b璠zie ocenia prac s璠zi闚 itd. - powiedzia niedawno pose Rokita i w tym przypadku trafnie wyrazi przekonanie powszechnie w鈔鏚 obywateli panuj帷e.

Krytykowanie postaw i zachowa inteligencji uchodzi za prostackie i znamionuj帷e polityczny radykalizm. W istocie jest jednak 豉twe i nieuniknione, bo jej przedstawiciele dostarczaj mn鏀twa do tego powod闚, a nie powinni, je郵i ich aspiracje mia造by zas逝giwa na zrozumienie.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 81, 31 WRZE吉IA 1999 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,033943 Seconds