Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Czym si gryz miliarderzy czyli, zr鏏 du瞠 pieni康ze i rozdaj, Leszek Skowro雟ki
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1691 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Pami皻am gdy by貫m siedmiolatkiem rozmowy z kolegami na temat: co by zrobi gdyby mia milion milion闚? I pami皻am tez cisz gdy dyskutant闚 zatyka ogrom tej liczby, wyobra幡i nie starcza這 na pomys, co zrobi z ta fur pieni璠zy. Ka盥a sugestia wydawa豉 si 鄉iesznie g逝pia i nie dorastaj帷a do powagi miliona milion闚. Oczywiste by這 jednak dla nas, siedmiolatk闚, za這瞠nie, ze doro郵i a zw豉szcza ci, kt鏎zy si milion闚 dorobili wiedza na co te pieni康ze wyda i czerpi z tego niewyobra瘸lnie wi璚ej przyjemno軼i ni ci, kt鏎ych sta na wydanie dziesi璚iu z這tych. Par璠ziesi徠 lat min窸o i kwestia wydawania du篡ch pieni璠zy jest dla mnie wci捫 tylko intelektualna zabawa bez jakiegokolwiek zwi您ku z praktyka. Jedyne co si zmieni這 to zachwianie za這瞠nia, 瞠 bogacze wiedz na co swe pieni康ze wyda i jest to dla nich 豉twe i przyjemne.

W Stanach Zjednoczonych doliczono si 170 miliarder闚, 250 tysi璚y milioner闚 dziesi徠kowych (powy瞠j 10 milion闚) i prawie 5 milion闚 zwyczajnych milioner闚 pospolitych. Co motywuje ludzi do kontynuowania robienia pieni璠zy je郵i ju tak du穎 maja? Przeci皻ny 鄉iertelnik, w swych marzeniach, najch皻niej zosta豚y rentierem tzn. dorobi si wystarczaj帷ej kwoty (albo pro軼iej - wygra na loterii) i reszt 篡cia sp璠zi na przyjemno軼iach zwi您anych z jej "rozs康nym" wydawaniem. Istnieje jednak problem tej "wystarczaj帷ej kwoty". Wraz ze wzrostem zamo積o軼i dystans do "wystarczaj帷ej kwoty", paradoksalnie, zamiast male wzrasta. Kupuje si wi瘯szy dom, w lepszej dzielnicy i okazuje si, 瞠 na to tylko, by dor闚na nowym s御iadom musimy jeszcze par dobrych lat ostro popracowa. Ilustracj tego zjawiska jest scena w ksi捫ce Toma Wolfa "Bonfire of Vanities": makler gie責owy Sherman McCoy i jego 穎na Judy s zaproszeni do znajomych na przyj璚ie. Znajomi mieszkaj w s御iedztwie par瘰et metr闚 dalej. Wyszukana kreacja Judy nie zezwala nawet na kr鏒ki spacer piechota. Zam闚ienie taks闚ki zdecydowanie odpada. Byliby po鄉iewiskiem towarzystwa gdyby po przyj璚iu stali na chodniku i wymachiwali r瘯ami, 瞠by z豉pa taks闚k. Zamawiaj wi璚 limuzyn z kierowc, kt鏎a b璠zie na nich czeka i za jedyne dwie軼ie dolar闚 podwiezie ich te 300 metr闚 z powrotem do domu. Niestety, gdy podjechali pod dom znajomych przed wej軼iem sta ju rz康 limuzyn. Przeciskaj帷 si miedzy zaparkowanymi pojazdami Sherman czuje jak ro郾ie w nim zawi嗆 i upokorzenie bo po rejestracjach mo瞠 rozpozna, 瞠 te limuzyny nie s wynaj皻e. Szybko kalkuluje koszt limuzyny, gara簑, rocznej pensji szofera i gryzie si: "zarabiam milion dolar闚 rocznie i mnie na to nie sta".

Ivan Boesky, kt鏎y zarobi swe miliony na gie責zie w latach 80-tych tez cierpia. W wywiadzie telewizyjnym z Barbar Walters jego 穎na opowiedzia豉 o depresji Ivana gdy znalaz po raz pierwszy swe nazwisko na li軼ie najbogatszych Amerykan闚 w magazynie Forbes. Pocz徠kowo przypuszcza豉, 瞠 chodzi這 mu o nieuzgodnion reklam, o nieproszone ujawnienie jak bardzo jest bogaty. Gdy go o to zapyta豉 Boesky wybuchn掖: "jestem w tym towarzystwie nikim. Jestem na ko鎍u listy ale obiecuj ci, 瞠 ostatni raz prze篡wamy taka ha鎟". Mo積a wiec sobie wyobrazi przez jakie katusze przechodzi ten go嗆, kt鏎y jest ostatni na li軼ie 170 miliarder闚. Boesky w ko鎍u znalaz si w kryminale bo wda si w nielegalne transakcje gie責owe. Dziennikarka zapyta豉 czy Boesky jest typem cz這wieka, kt鏎y musi mie pieni康ze by prowadzi wystawny i rozrzutny tryb 篡cia? 皋na ujawni豉, 瞠 Boesky pracowa po 16 godzin na dob, 7 dni w tygodniu i nigdy nie wzi掖 jednego wolnego dnia. Nie mia czasu na wydawanie pieni璠zy.

Lata 80-te, lata Ronalda Regana i Margaret Thatcher to w opinii dziennikarzy lewicowych dekada niczym nieposkromionej chciwo軼i. "Kto umrze najbogatszy wygrywa". Takie podobno has這 mia wydrukowane na koszuli inny bohater gie責y tej dekady Michael Milken. Bakcyl rywalizacji, wykazania, 瞠 jest si zdolniejszym, sprytniejszym, najlepszym - jest faworyzowanym wyt逝maczeniem motywu gonitwy za nast瘼nym milionem czy miliardem. Stuart Walker, autor ksi捫ki o rywalizacji i wygrywaniu pisze: "Wygra raz nie wystarczy; musimy wygra jeszcze raz i jeszcze raz. Smak sukcesu jedynie zaostrza nasz apetyt na wi璚ej. Je郵i zdarzy這 nam si przegra, przymus odegrania si jest nie do odparcia. Nie ma mowy o wycofaniu si z gry po zwyci瘰twie a ju nie do pomy郵enia jest by鄉y wycofali si po pora盧e. Wpadli鄉y w na堯g."

Zostawiaj帷 na boku kwesti motywu robienia pieni璠zy, nadchodzi taki moment w 篡ciu naszego miliardera, w kt鏎ym bardzo przekonuj帷o zaczyna brzmie w jego uszach spostrze瞠nie, 瞠 przychodz帷 na ten 鈍iat nic ze sob nie przynie郵i鄉y i odchodz帷, nic ze sob nie zabierzemy. Wracamy wi璚 do problemu wyj軼iowego: co zrobi z milionem milion闚? Zostawi naszej m這dej, pi瘯nej 穎nie by u篡豉 篡cia i przepu軼i豉 je u boku nowego m篹a? Nawet w grobie dobieg豚y nas rechot rywali. Rozwi您anie problemu jest bajecznie proste i odkryli je ju przemys這wcy wiktoria雟kiej Anglii i XIX-to wiecznej Ameryki. Maj徠ek nale篡 rozda. Pocz徠kowo ten gest mia opraw religijna zwi篥le uj皻 w nawo造waniach metodysty Johna Wesley a: "Zar鏏 ile tylko mo瞠sz, oszcz璠 ile tylko mo瞠sz, rozdaj ile tylko mo瞠sz". Andrew Carnegie, pochodz帷y ze Szkocji ameryka雟ki magnat stalowy, jest jak dot康 najbardziej szczodrym filantropem. Rozda 3 i p馧 miliarda dolar闚, bo jak napisa w swej ksi捫ce "Ewangelia Bogactwa" (The Gospel of Wealth) "cz這wiek, kt鏎y umiera jako bogacz umiera w ha鎟ie". Napisa te, 瞠 ten sam zas鏏 energii jaki cz這wiek sukcesu kieruje na robienie pieni璠zy powinien by u篡ty na zaplanowan i sensown filantropi.

Warren Buffet, drugi na li軼ie najbogatszych wsp馧czesnych Amerykan闚, z 20-ma miliardami na koncie, twierdzi, 瞠 豉twiej du瞠 pieni康ze zarobi ni je sensownie wyda. Planuje poprzez po鄉iertn fundacj da spo貫cze雟twu ponad 99,9% swej fortuny. Pieni康ze maj by przeznaczone na rozwi您ywanie problem闚, kt鏎e wydaj si nie do rozwi您ania i w zwi您ku z tym nie maj ch皻nych sponsor闚. Np. jak zapobiec rozprzestrzenianiu si po 鈍iecie technologii produkowania broni nuklearnej. Chocia hojni filantropowie uzasadniaj sw hojno嗆 b康 religijnie b康 鈍iecko (zwr鏂i d逝g spo貫cze雟twu, przyczyni si do tego by 鈍iat sta si lepszy itp.) atmosfera przestaje by religijna lecz staje si bardziej sportowa. Mo積a by zaryzykowa i powiedzie, 瞠 miliarderzy odkryli jak rywalizowa ze sob nawet po 鄉ierci. Carnegie nie da si prze軼ign望 przez 100 lat. Lider si zmieni gdy Buffet rzuci na st馧 swoje miliardy. Kibice czekaj na wej軼ie na ring zawodnika numer 1 wagi super ci篹kiej, Billa Gates'a (wa篡 50 miliard闚). Obserwatorzy donosz, 寬 Gates przygotowuje si bardzo sumiennie do walki i ju drugi raz czyta "Ewangeli Bogactwa". Towarzystwa filantropijne modl si by znokautowa przeciwnik闚. 疾by ich zmia盥篡.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 76, 31 MARCA 1999 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,052875 Seconds