Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Z punktu widzenia ministra z Krakowa, Tadeusz Syryjczyk
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1787 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Konstytuowaniu si regionu, w tym r闚nie mojego rodzimego, Ma這polski, towarzyszy pewien dyskomfort wynikaj帷y z wci捫 篡wego i obecnego, jak kto trafnie nazwa, atawizmu centralistycznego. Zbyt cz瘰to podzia decyzji i kompetencji pomi璠zy centrum i regionem ulega wypaczeniu.

Dla wielu instytucji zarz康zanie z Warszawy ma charakter presti穎wy. Na przyk豉d, wiele plac闚ek kulturalnych lub instytucji naukowych nie wyobra瘸 sobie, 瞠 mo瞠 by nadzorowane i finansowane przez wojew鏚ztwo. By mo瞠 u podstawy zjawiska tkwi dziwne domniemanie, 瞠 establishment og鏊nopolski czyli warszawski w rozdziale 鈔odk闚 znajdzie pieni康ze na finansowanie szko造 artystycznej, a wojew鏚zki na pewno nie. A niby dlaczego te same elity zebrane w Warszawie sfinansuj jakie przedsi瞝zi璚ie, a rozproszone na 16 region闚 maj przyst徙i do jego likwidacji?

Inny przyk豉d przynosi pocz徠ek mojego urz璠owania. Jednym z pierwszych dokument闚, kt鏎y przedstawiono mi do podpisu, by wniosek do Rady Ministr闚 dotycz帷y podzia逝 na drogi krajowe i wojew鏚zkie. Zauwa篡貫m, 瞠 ilo嗆 kilometr闚 dr鏬 krajowych w okresie pomi璠zy projektem dokumentu a jego wersj gotow znacznie wzros豉. Sk康 to si wzi窸o? Powiaty interweniowa造, 瞠by nie oddawa do wojew鏚ztw drogi, kt鏎a przechodzi przez miasto. A pami皻amy, jak narzekano na stan rzeczy, 瞠 nie mo積a zsynchronizowa w豉snej sieci ulic z t jedn zarz康zan z daleka. Jednak presti miasta powiatowego, jaki podobno wynika z koloru drogi krajowej w atlasie samochodowym, okaza si by wa積iejszy ni czynnik gospodarczy.

Widoczny jest tak瞠 proces odwrotny. Na przyk豉d w przeci庵u ostatnich dwudziestu-trzydziestu lat stopniowo likwidowano regionalne porty lotnicze. W Krakowie nie uda這 si tego zrobi, ale np. w Pyrzowicach na 奸御ku ilo嗆 rocznie odprawianych pasa瞠r闚 zaczyna豉 by znikoma. Stawa這 si jasne, 瞠 poza Warszaw ruch lotniczy mia w perspektywie przesta istnie. Ten stan rzeczy cz窷ciowo uleg zmianie, ale nadal Polskie Porty Lotnicze s firm, kt鏎ej j康ro stanowi port w Warszawie, kt鏎y, u篡waj帷 nie tak odleg貫j nomenklatury, stanowi jej "zak豉d wiod帷y". Poniewa PPL zarz康za tak瞠 reszt port闚, jest oczywiste, 瞠 nie ma w tej firmie zainteresowania dla rozwoju regionalnego. Dotychczasowa struktura nie by豉 ruszona, tote czekaj mnie decyzje dotycz帷e podzia逝 przedsi瑿iorstwa tak, by oddzieli funkcje pa雟twowe, np. kontrol ruchu powietrznego od funkcji ekonomicznych samych port闚 lotniczych, a tak瞠 na tyle usamodzielni regionalne porty, 瞠by mog造 si o­ne rozwija.

Wskazane wy瞠j przyk豉dy pokazuj niedobr tendencj. Je瞠li zbyt du穎 decyzji, pieni璠zy i 鈔odk闚 lokuje si w stolicy, awans w du瞠j mierze zwi您any jest z przej軼iem do centrum. Niewielu jest ludzi, kt鏎zy wol awansowa w uk豉dzie poziomym np. w wojew鏚ztwie czy mie軼ie. Dzisiaj tyle spraw za豉twianych jest w stolicy, 瞠 w豉軼iwie ka盥a wi瘯sza firma musi mie delagatur w Warszawie. Najlepiej wida to poprzez rynek pracy, kt鏎y w Warszawie wycenia prac prawnik闚 reprezentuj帷ych firmy dwukrotnie wy瞠j ni w Krakowie. Warszawa jest tak瞠 ca趾owicie zat這czona, a nie ma widok闚 na roz豉dowanie problem闚 komunikacyjnych i wielu innych tego miasta. Wspomn tylko, 瞠 min窸o ju 8 lat, a nie wida post瘼u w u這瞠niu ustroju miasta, wida natomiast narastaj帷y ba豉gan kompetencyjny.

W efekcie ludzie doje盥瘸j na pi耩 dni do stolicy do pracy, ale wol mieszka np. w Krakowie, bo uwa瘸j, 瞠 jest to lepsze miasto do 篡cia, co jest oczywiste, dla Warszawy tak瞠.

Je瞠li nie prze豉mie si tych wszystkich czynnik闚, b璠zie to oznacza這, 瞠 metropolie stan si prowincjami. Wszystko zale篡 od teraz od w豉dz wojew鏚ztw i powiat闚. Je郵i do嗆 szybko udowodni swoj gospodarno嗆, 豉twiej b璠zie dokonywa dalszych przesuni耩 z centrum i jego redukcji.

Potrzebna jest tak瞠 wi瘯sza integracja regionu wok馧 jego interesu. Przez wiele lat bra貫m udzia w popieraniu r騜nych krakowskich projekt闚. Jednak z perspektywy centrum wida, 瞠 奸御k potrafi lepiej si zorganizowa i wykaza wi瘯sz inicjatyw. Chocia jestem kr鏒ko ministrem transportu spotka貫m si ju z dwoma powa積ymi inicjatywami z tamtego regionu. R闚nie "ekumenizm" polityczny 奸御ka jest wi瘯szy ni w Ma這polsce. Je郵i idzie o pieni康ze, to nawet w bardziej od naszego skonfliktowanych politycznie regionach wsp鏊nie dyskutuje si sprawy, dzia豉nia id ca造m frontem i ka盥y szuka swoich doj嗆.

Kolejne zagadnienie to kwestia podzia逝 pomi璠zy metropoli a miasta powiatowe. Uwa瘸m, 瞠 nie ma potrzeby przeci捫ania miast metropolitarnych funkcjami, kt鏎e dobrze by造 wykonywane przez stare miasta wojew鏚zkie czy powiatowe, poniewa osi庵nie si w mikroskali efekt warszawski. Je瞠li cz這wiek, kt鏎y wyrabia sobie jaki dokument musi teraz jecha np. do Krakowa, to jemu jest mniej wygodnie, bo musi jecha, i Krakowowi jest mniej wygodnie, bo przybysz-petent obci捫a niepotrzebnie infrastruktur komunikacyjn i ka瞠 zatrudnia nast瘼nego urz璠nika. Je瞠li skutkiem reform obywatel b璠zie musia dalej je寮zi, b璠zie to pora磬a reformy.

Nie nale篡 myli obrazu Ma這polski z Krakowem, ale oczywi軼ie uwaga odnosi si do ka盥ego regionu i metropolii. Centrum Krakowa, rzeczywi軼ie jest przedmiotem zazdro軼i, ale to jest wyspa. Zauwa禦y, 瞠 na d逝g met us逝gi turystyczne nie s stabilnym 廝鏚貫m utrzymania, poniewa zale膨 od koniunktury w 鈍iecie i ka盥e znaczniejsze jej wahni璚ie w d馧 powoduje, 瞠 ludzie rezygnuj z tych us逝g. Potrzebne jest silniejsze oparcie w innych dzia豉ch gospodarki.

Ma這polska jest krajem rolniczym. Ale tak瞠 tu chc pokaza pewn dwuznaczno嗆. Chocia w Polsce zatrudnienie w rolnictwie jest wysokie, to w po這wie gospodarstw rolnictwo nie jest podstawowym 廝鏚貫m utrzymania. Cz窷ciowo jest nim "socjal", ale s te osady, bo ju tylko formalnie mo積a nazwa je wsi, gdzie ludzie 篡j z rzemios豉 czy us逝g (np. produkcji but闚 lub mebli). Praktycznym skutkiem takiej struktury jest to, 瞠 za豉manie gospodarcze w Rosji silnie odbija si na ekonomii tych gospodarstw. Ludzi tych nie trzeba przygotowywa do zmiany rodzaju pracy, poniewa s o­ni zwi您ani z rolnictwem tylko z nazwy, ale wa積iejsza jest pomoc (np. szkolenia) w zakresie dzia豉lno軼i gospodarczej w ma造ch firmach, u篡waj帷 powszechnego na pocz徠ku lat 90 okre郵enia, w small bussinesie.

Bawaria by豉 jedn z najbardziej rolniczych cz窷ci Niemiec po wojnie i dotyka造 jej takie trudno軼i, jak obecn ca陰 po逝dniowo-wschodni Polsk. Dzisiaj Bawaria to jeden z najbogatszych land闚 w Niemczech, nasycony przemys豉mi nowych technologii. Czyli z takiej struktury spo貫czno-gospodarczej te mo積a zaj嗆 wysoko, czego Ma這polsce 篡cz.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 73, 31 GRUDNIA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,049261 Seconds