Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Granice dobroczynno軼i, Janusz A. Majcherek
.: Data publikacji 16-Cze-2007 :: Ods這n: 1807 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

W licznych reporta瘸ch przedstawiaj帷ych wydarzenia rozgrywaj帷e si w trakcie letniej powodzi przewija si wielokrotnie motyw obudzonej i o篡wionej t tragedi aktywno軼i lokalnych 鈔odowisk, solidarno軼i miejskich i wiejskich wsp鏊not, ofiarno軼i i 篡czliwo軼i os鏏 nios帷ych pomoc swoim s御iadom. W kilka miesi璚y po tamtym nieszcz窷ciu, gdy pojawi造 si relacje o trudnej odbudowie zniszczonych obszar闚 i przywracaniu do 篡cia zdewastowanych gospodarstw domowych, cz瘰to ujawniane s g喚bokie animozje i antagonizmy w鈔鏚 mieszka鎍闚, powsta貫 w trakcie dzielenia nades豉nych im dar闚 oraz przy dystrybucji rozmaitych 鈍iadcze i zapom鏬. Wygl康a wr璚z na to, 瞠 integracja dokonana i umocniona w obliczu i pod wp造wem wsp鏊nego nieszcz窷cia, zosta豉 zniszczona poprzez darmowe rozdawnictwo. To przyk豉d wymownie potwierdzaj帷y tez, 瞠 rozdawnictwo materialnych d鏏r mo瞠 przynie嗆 wi璚ej k這pot闚 i szk鏚 ni po篡tku, prowadz帷 do niekorzystnych zmian w strukturze i stosunkach spo貫cznych, czyli skutk闚 przeciwnych do zamierzonych.

Potwierdzaj to przyk豉dy z r騜nych obszar闚 鈍iata i r騜nych czas闚. Przed kilku laty, pod wp造wem makabrycznych doniesie, a zw豉szcza fotografii i film闚, przedstawiaj帷ych skutki kl瘰ki g這du w Somalii, pop造n窸a tam z ca貫go 鈍iata pomoc humanitarna, przede wszystkim 篡wno軼iowa. Jak si wkr鏒ce okaza這, w鈔鏚 mieszka鎍闚 tego kraju potworzy造 si rywalizuj帷e ze sob grupy, oparte na tradycyjnych wi瞛iach i antagonizmach plemiennych, a kontrolowane przez uzbrojone gangi, przechwytuj帷e wi瘯szo嗆 nadchodz帷ych dar闚 i buduj帷e na ich dystrybucji swoj pot璕. Aby grabie穎m i wyniszczaj帷ym walkom po這篡 kres, postanowiono wys豉 mi璠zynarodowe oddzia造 wojskowe. Wprawieni w wojnie domowej tubylczy 穎責acy potraktowali ameryka雟kich marines nie tylko bezceremonialnie, ale i po barbarzy雟ku. Pod wp造wem fotografii i film闚, przedstawiaj帷ych bezczeszczenie zw這k zabitych 穎軟ierzy si interwencyjnych, pop造n窸y apele o wycofanie zbrojnego kontyngentu, formu這wane cz瘰to przez tych samych, kt鏎zy kilka miesi璚y wcze郾iej organizowali wysy趾 dar闚 i domagali si wys豉nia 穎軟ierzy dla ochrony ich dystrybucji.

Licznych do鈍iadcze w zakresie rozdawnictwa zinstytucjonalizowanego nabyli ju staro篡tni Rzymianie. Dla roz豉dowania napi耩 socjalnych i ustabilizowania nastroj闚 w鈔鏚 najubo窺zych warstw 闚czesnego spo貫cze雟twa, czyli plebsu, jeden z braci Grakch闚 zarz康zi przydzia zbo瘸 po obni穎nej cenie, a trybun Klodiusz nied逝go potem zni鏀 wszelkie op豉ty, ustanawiaj帷 rozdzia darmowy. Sytuacji spo貫cznej to na d逝窺z met nie uspokoi這, bo odt康 okrzyk "panem et circenses" nieraz wywo造wa rozruchy, zwiastuj帷e k這poty kolejnym w豉dcom. Rozdawnictwo zbo瘸 rujnowa這 skarb, a przy okazji prowadzi這 do korupcji, nadu篡 i innych patologii typowych dla tego rodzaju procederu.

Wsp馧cze郾ie w Europie, skupiaj帷ej swe wysi趾i na sprostaniu twardym wymogom traktatu z Maastricht, o niekorzystnych skutkach rozdawnictwa, dokonywanego przez pa雟two socjalne przy pomocy bud瞠towej redystrybucji, dyskutuje si u篡waj帷 wska幡ik闚 i procent闚. W Stanach Zjednoczonych, kt鏎e do 瘸dnej unii monetarnej nie pretenduj, a z deficytem bud瞠towym ju si praktycznie upora造, o wiele znaczniejsze miejsce w debatach publicznych o zakresie pomocy socjalnej zajmuj kwestie stricte spo貫czne oraz moralne. Po kilkudziesi璚iu ju latach stosowania niekt鏎ych form zasi趾闚 i zapom鏬, wida ich bezskuteczno嗆, natomiast cz瘰to ujawniaj si rezultaty destrukcyjne dla obdarzanych nimi grup i 鈔odowisk. Podobno w swojej ostatniej ksi捫ce "Koniec porz康ku", Francis Fukuyama wykazuje na bogatym materiale dowodowym, 瞠 w okresie sprawowania rz康闚 przez republikan闚, ograniczaj帷ych programy socjalne, zakres patologii spo貫cznych jest mniejszy ni w czasie sprawowania w豉dzy przez demokrat闚, kt鏎zy te programy rozbudowuj, uzasadniaj帷 konieczno軼i przeciwdzia豉nia owym patologiom. Zosta這 ponad wszelk w徠pliwo嗆 udowodnione, 瞠 to system zasi趾闚 dla samotnych matek jest w znacznym stopniu odpowiedzialny za wzrost dezintegracji i rozpadu rodzin. Programy rozbudowanej pomocy nie tylko nie doprowadzi造 do zintegrowania ich beneficjent闚 ze spo貫cze雟twem, lecz przeciwnie: ukszta速owa造 specyficzn podklas ludzi niezdolnych do samodzielnego utrzymania si, cho熲y na najni窺zym poziomie, trwale uzale積ionych od 豉ski i nie豉ski pa雟twa, 篡j帷ych w spo貫cznym getcie.

O demoralizuj帷ym wp造wie niezas逝瞠nie otrzymywanych lub nadmiernych beneficj闚 nie trzeba przekonywa przy u篡ciu wyrafinowanych analiz i bogatej dokumentacji, bo stanowi o­n prawid這wo嗆 uchwytn w zwyk貫j obserwacji i m康ro軼i potocznej. Ka盥y wie, 瞠 przesadnie rozpieszczane i obsypywane prezentami dzieci ulegaj deprawacji. Wiadomo, 瞠 rozdzia jakichkolwiek d鏏r cz窷ciej sprowadza na dokonuj帷ego tej czynno軼i pretensje o niesprawiedliwo嗆 ni wdzi璚zno嗆 za po鈍i璚enie. Dobrze wiedzieli o tym tak瞠 pro軼i so速ysowie i proboszczowie z zalanych przez pow鏚 wsi i miasteczek, skoro cz瘰to nie chcieli uczestniczy w rozdziale przychodz帷ych dar闚 i przerzucali na siebie nawzajem ten wcale nie wdzi璚zny obowi您ek. O okoliczno軼iach towarzysz帷ych dystrybucji dar闚 przychodz帷ych kilkana軼ie lat temu z zagranicy do dzisiaj kr捫 gorsz帷e opowie軼i.

A przecie mimo tego nie spos鏏 zaprzeczy, 瞠 dobroczynno嗆 jest jedn z najbardziej chwalebnych ludzkich cech, a solidarno嗆 w nieszcz窷ciu i mi這sierdzie maj charakter moralnego obowi您ku. Cz這wiek prawego sumienia nie mo瞠 i nie chce si od niego uchyla, a przecie pragn掖by tak瞠 unikn望 szk鏚, jakie m鏬豚y nieprzemy郵an ofiarno軼i mimowolnie wyrz康zi. Chc帷 pogodzi wymogi roztropno軼i i ekonomicznej racjonalno軼i z powinno軼iami moralnymi, najlepiej odwo豉 si do racjonalnej etyki. Jej klasyk Arystoteles opracowa w tej dziedzinie i pozostawi nam dyrektyw, znan jako zasada "z這tego 鈔odka". Opiera si o­na na obserwacji, 瞠 w pewnej kategorii dzia豉 do z造ch skutk闚 prowadzi przesada id帷a zar闚no ku jednej, jak i drugiej skrajno軼i, a wi璚 tak samo niedostatek, jak nadmiar, podczas gdy umiarkowanie w tych samych dzia豉niach przynosi najwarto軼iowsze rezultaty i najlepiej spe軟ia wymogi moralne. W naszej sytuacji zastosowanie mia豉by taka klasyfikacja, w kt鏎ej jednym biegunem skrajno軼i jest sk徙stwo, przeciwnym rozrzutno嗆, natomiast z這ty 鈔odek wyznacza szczodro嗆. Odmawianie potrzebuj帷emu bli幡iemu wszelkiej pomocy jest niemoralne, podobnie jak deprawowanie go wsparciem nadmiernym, lecz utrzymane w odpowiednich granicach przynosi skutki odpowiednie i warto軼iowe.

Jak jednak wyznaczy optymalny poziom dobroczynno軼i i wsparcia udzielanego innym? To ju kwestia rozs康ku i sumienia.

Nie jest 豉two by dobroczy鎍, ale mimo wszystko 幢e jest nim nie by.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 65, 31 STYCZNIA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,031423 Seconds