Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 2 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Ile polityki w bud瞠cie?, Tadeusz Syryjczyk
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1620 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Trwa debata o podatkach, zbli瘸 si debata bud瞠towa. Ka盥a nowa generacja pos堯w i polityk闚 przychodzi z wyobra瞠niem o mo磧iwo軼i dokonywania istotnych zmian, kszta速owania nowych program闚 rz康owych wymagaj帷ych finansowania. Na tym tle rodz si projekty ustaw dwojakiego rodzaju. Pierwszy to koncepcje wydatkowania 鈔odk闚 na r騜ne cele: zwi瘯szenie 鈍iadcze socjalnych, zasi趾闚 rodzinnych, p豉c pracownik闚 zatrudnianych przez rz康 (tak zwana sfera bud瞠towa), wyp豉cenia rolnikom okre郵onych kwot jako zwrotu cz窷ci koszt闚 paliwa itd. Ka盥a taka ustawa, podobnie jak zdarzaj帷e si w trakcie roku nowelizacje, oznacza wydawanie pieni璠zy zebranych od podatnik闚. Nie s to wydatki jednorazowe, lecz cz瘰to d逝gotrwa貫 zobowi您ania pa雟twa do systematycznego ponoszenia takich wydatk闚 przez kolejne lata. Czasem nie spos鏏 przewidzie konsekwencji takich decyzji, cz瘰to bowiem czynniki decyduj帷e o skali wydatk闚 s trudne do przewidzenia i oszacowania. Dzieje si tak na przyk豉d wtedy, gdy operujemy wyp豉ta okre郵on jako pewien procent od cen, wynagrodze, a wi璚 kwot, kt鏎e w gospodarce rynkowej ulegaj zmianom nie na skutek woli rz康u lub sejmu, ale w rezultacie proces闚 zale積ych od wielu czynnik闚, niekiedy trudnych do ogarni璚ia. Drugi rodzaj ustaw to nowelizowanie prawa podatkowego. Tworzenie ka盥ej ulgi, odliczenia i innych uprawnie dzi瘯i kt鏎ym wi瘯sza lub mniejsza liczba spo鈔鏚 milion闚 podatnik闚 mo瞠 zmniejszy dokonywan wp豉t, powoduje zmniejszenie dochod闚 bud瞠tu.

Korygowanie decyzji raz podj皻ych jest nies造chanie trudne, z przyczyn zar闚no prawnych, jak i politycznych. Trybuna Konstytucyjny w Polsce przyj掖 bardzo rozleg陰 zasad ochrony praw nabytych, a wi璚 wycofanie jakiego prawa musi by dokonywane z du篡m wyprzedzeniem, a w niekt鏎ych przypadkach jest praktycznie niemo磧iwe. Cz窷 prawnik闚 idzie bowiem w w徠pliwym, ale i niebezpiecznym kierunku. Na przyk豉d: kto podj掖 prac, ten ju naby prawa emerytalne wedle okre郵onego systemu, a wi璚 niekt鏎ych szczeg鏊nych przywilej闚 nie mo積a odbiera nie tylko tym osobom, kt鏎e ju s na emeryturze, ale tak瞠 tym, kt鏎e podj窸y prac. To oznacza, 瞠 niekt鏎e absurdy systemowe mog造by by skutecznie usuni皻e po up造wie kilkudziesi璚iu lat od roku podj璚ia decyzji. Do tego dochodzi czynnik natury politycznej. Dobro wsp鏊ne, jakim jest stabilny pieni康z, nie ma wielu obro鎍闚, przynajmniej do czasu, gdy brak dba這軼i o walut staje si przyczyn inflacji. Jednak ten z造 skutek niedobrej polityki nast瘼uje z op騧nieniem i cz瘰to ci璕i zbieraj raczej ci, co naprawiaj, ni ci, co pieni康z popsuli. Za to wok馧 ka盥ego konkretnego 鈍iadczenia lub ulgi z natury rzeczy powstaje grupa ludzi zainteresowanych ich utrzymaniem. Tak瞠 zaci庵anie kredytu ma skutki d逝gofalowe. Zapewne w latach siedemdziesi徠ych ma這 kto zdawa sobie spraw z tego, 瞠 zaci庵ane wtedy kredyty zagraniczne b璠 sp豉cane jeszcze w 2024 roku. W istocie b喚dy ekonomiczne 闚czesnych rz康闚, a tak瞠 dora幡 popraw konsumpcji znacznej cz窷ci spo貫cze雟twa, kt鏎a nie mia豉 pokrycia w produkcji, sfinansuj przysz貫 pokolenia. Wprowadzanie do ustaw zupe軟ie nowych, a nie przemy郵anych rozwi您a, obci捫y - mo瞠 nie a tak drastycznie - ale w podobny spos鏏 przysz貫 bud瞠ty.

Wynagrodzenia, wspomaganie ZUS-u i Kasy Rolniczych Ubezpiecze Spo貫cznych, a tak瞠 sp豉ta d逝g闚, tworz sztywn cz窷 bud瞠tu. Wydatki na rozpocz皻e inwestycje - budowy dr鏬, szpitali, zap鏎 wodnych - mo積a odk豉da, ale kosztem tego, 瞠 pieni康ze ju wydane s zamro穎ne, a niedoko鎍zona budowla niszczeje i kosztuje coraz dro瞠j. Gdy m闚i si, 瞠 jaki nowy wydatek to "tylko" 1% bud瞠tu, kt鏎y w 1998 roku zamyka si kwot 143 mld z, to warto pami皻a, 瞠 wzgl璠nie ma豉 cz窷 bud瞠tu jest elastyczna. Ca貫 wydatki na transport - w tym drogi - to niewiele ponad 2,5 mld z, za na szko造 niespe軟a 4 mld z. Rozdanie bez wi瘯szych skutk闚 gospodarczych ponad 1,5 mld z na tak zwane paliwo rolnicze to omal po這wa wydatk闚 na szkolnictwo wy窺ze i prawie tyle co na drogi. Takich projekt闚 jest wi璚ej i to nie ich autorzy s postrzegani jako przeciwnicy lepszego finansowania nauki, na kt鏎 wydaje si te oko這 2,5 mld z.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 72, 8 LISTOPADA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,033592 Seconds