Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Dalecy kuzyni wuja Sama, Janusz A. Majcherek
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1711 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Integracja z Uni Europejsk stanowi niew徠pliwie priorytet polskiej polityki zagranicznej, a jednocze郾ie stwarza najbardziej obiecuj帷 perspektyw stabilnego i d逝gofalowego rozwoju gospodarczego, prowadz帷ego do uzyskania przez Polak闚 standardu 篡cia (w jego ca這軼i, nie tylko aspektach materialnych) por闚nywalnego z innymi Europejczykami. Proces tworzenia unii ekonomicznej i politycznej pa雟tw europejskich, w kt鏎ym Polska b璠zie nied逝go aktywnie wsp馧uczestniczy, ma w skali kontynentu charakter uniwersalistyczny, lecz w perspektywie globalnej spe軟ia tak瞠 cele partykularne, egoistyczne. Nikt specjalnie nie ukrywa, 瞠 chodzi tak瞠 o ukszta速owanie rynku, kt鏎ego rozmiary mog造by jego uczestnikom oraz nadzoruj帷ym go instytucjom pozwoli na rywalizacj ze Stanami Zjednoczonymi, Chinami i Japoni. Im bardziej pog喚bia si europejska integracja, tym bardziej zaostrza si wi璚 rywalizacja z innymi kr璕ami i organizmami gospodarczo-politycznymi, im wi璚ej znika barier wewn皻rznych, tym wi璚ej ich powstaje na zewn徠rz wsp鏊nego rynku. W陰czaj帷 si do Unii Europejskiej stajemy si wi璚 w coraz wi瘯szym stopniu uczestnikami pewnego rodzaju konfrontacji z innymi obszarami na 鈍iecie, a pe軟e cz這nkostwo w UE narazi nas na r騜ne nieprzyjemne tego skutki. Im lepsze b璠 nasze stosunki gospodarcze z Europ, tym gorsze mog by cho熲y z Ameryk. Pierwsze tego symptomy ju si pojawi造, w postaci ameryka雟kich trudno軼i z przed逝瞠niem Polsce uprzywilejowanego statusu handlowego, a wi璚 tak瞠 preferencji celnych na polskie towary. Przyczyn s r騜nice w stawkach celnych stosowanych przez Polsk wobec towar闚 z UE i USA. Nied逝go wobec kraj闚 UE nie b璠ziemy ju stosowa 瘸dnych ce.

Pewien prelegent swoj opowie嗆 o historii Wlk. Brytanii rozpocz掖 od r闚nie oczywistego, co wymownego i wiele t逝macz帷ego stwierdzenia: "Panie i panowie, Anglia jest wysp". Podobnie mo積a przyj望 banaln konstatacj, 瞠 Polska le篡 w Europie. Kierunek polskich aspiracji politycznych i cywilizacyjnych jest wyznaczony przez geografi. R闚nie oczywisty charakter ma nieco wy鈍iechtane, a przecie niepodwa瘸lne stwierdzenie, 瞠 polska droga do Europy prowadzi przez Niemcy. Obecnie 3/4 polskiej wymiany handlowej przypada na kraje Unii Europejskiej, a 1/3 na Niemcy.

Gdyby jednak mo積a by這 geografi ignorowa lub po這瞠nie geograficzne zmienia, to kto wie, czy nie lepszym dla Polski wariantem by這by przy陰czenie si do NAFTA - P馧nocnoameryka雟kiej Strefy Wolnego Handlu ni do Unii Europejskiej.

Proces tworzenia w pe軟i zintegrowanego rynku europejskiego, a zw豉szcza jednolitej waluty w nim obowi您uj帷ej, nie przebiega bez k這pot闚 i perturbacji. Surowe kryteria wyznaczone w Maastricht s spe軟iane w du篡m stopniu dzi瘯i sztuczkom ksi璕owym, a przyspieszone przyduszanie niekt鏎ych wska幡ik闚 wywo逝je skutki recesyjne, za restrukturyzacja skutkuje wysokim bezrobociem. Stany Zjednoczone maj natomiast uniwersaln walut od dziesi璚ioleci, zlikwidowa造 deficyt bud瞠towy bez przyjmowania 瘸dnych kryteri闚 i zobowi您a, zredukowa造 inflacj bez trudno軼i do poziomu nieosi庵alnego dla wielu kraj闚 europejskich, a wszystko to przy rosn帷ym i wy窺zym od europejskiego tempie rozwoju gospodarczego oraz poziomie bezrobocia, kt鏎y z europejskiej perspektywy mo積a uzna za rewelacyjny.

Z grubsza wiadomo na czym polegaj r騜nice mi璠zy zachodnioeuropejsk a ameryka雟k odmian kapitalizmu: sprowadzaj si o­ne do s這wa "social", a w豉軼iwie "sozial", przydawanego tej pierwszej. Inaczej m闚i帷, gospodarka europejska jest w wi瘯szym stopniu poddana regulacjom zmierzaj帷ym do realizowania przez ni cel闚 pozaekonomicznych, co musi si odbija na efektywno軼i mierzonej czysto ekonomicznymi kryteriami. Gdyby mo積a si w Polsce pos逝giwa tylko tymi ostatnimi, to wyb鏎 odpowiedniego modelu gospodarczego by豚y bezdyskusyjny. Droga do Ameryki jest znad Wis造 jednak jeszcze d逝窺za ni do Europy.

Problemy st康 wynikaj帷e maj nie tylko ekonomiczny charakter. Budowniczowie Unii Europejskiej cz瘰to i ch皻nie powo造wali si i powo逝j na inspiracje kulturowe, wsp鏊ne dziedzictwo i europejsk to窺amo嗆. Integracja ma sprzyja jej zachowaniu i umacnianiu, ale jednocze郾ie wymaga obrony, co cz瘰to przyjmuje form izolowania od wp造w闚 zewn皻rznych. Jedn z tendencji st康 wynikaj帷ych jest powstrzymywanie imigracji spoza tego obszaru, a drug stosowanie rozmaitych kwot limituj帷ych dop造w wytwor闚 kulturowych do Europy, zw豉szcza ze Stan闚 Zjednoczonych. Tymczasem to USA, nie stosuj帷e metod zapisanych w traktacie z Schengen, pomawiane s o sk這nno軼i izolacjonistyczne. A przecie s o­ne nadal krajem imigrant闚, przyjmuj wci捫 ogromne ich rzesze z ca貫go 鈍iata, stwarzaj帷 im perspektywy nieskr瘼owanego rozwoju, w tym kulturowego, bez wyznaczania 瘸dnych jego warunk闚 wst瘼nych - nawet propozycje ustawowego zagwarantowania angielszczy幡ie statusu j瞛yka oficjalnego wywo逝j w USA kontrowersje co do zgodno軼i z konstytucj. W tym samym czasie kraje Unii Europejskiej mno膨 bariery dla przybyszy z zewn徠rz, a i tak maj powa積e problemy z ich asymilacj. Jednocze郾ie stwarzaj instytucjonalne przeszkody dla wytwor闚 kultury pozaeuropejskiej, skierowane przede wszystkim przeciw ameryka雟kiej kulturze masowej, kt鏎a mimo to prze篡wa siln ekspansj.

Co tu du穎 m闚i, "american way of life" pozostaje niezmiennie, a mo瞠 nawet coraz bardziej atrakcyjna dla masowego spo貫cze雟twa, cho jest w gruncie rzeczy tak bardzo indywidualistyczna. Nie mo積a te zaprzeczy, 瞠 Ameryka zawsze budzi豉 u Polak闚 zacznie wi璚ej podziwu ni obaw, niezale積ie zar闚no od komunistycznej propagandy przeciw kapitalistycznym imperialistom, jak i agitacji intelektualist闚 przeciw imperializmowi kulturowemu, mcdonaldyzacji i hollywooodzkiej mas闚ce. Plebejskie spo貫cze雟two biedak闚 sw鎩 wz鏎 i idea dostrzega這 raczej w plebejskim spo貫cze雟twie bogaczy, ni w europejskich spo貫cze雟twach stanowych, kszta速owanych przez stulecia i maj帷ych si璕aj帷e tysi璚y lat, odr瑿ne tradycje kulturowe. Plebejuszowi o niewyszukanym rodowodzie 豉twiej zosta bogaczem, ni arystokrat, 豉twiej zmieni sw鎩 los ni histori, a przysz這嗆 bardziej ni genealogi. Polacy w Europie s i d逝go jeszcze b璠 ubogimi i m這dszymi krewnymi, w陰czonymi do rodziny dzi瘯i politycznym mezaliansom, w Ameryce i wobec Amerykan闚 nie musz mie kompleks闚 niskiego urodzenia i wstydzi si biednych przodk闚.

Europejczycy nie przeoczyli polskich sympatii do Stan闚 Zjednoczonych. Do licznych zastrze瞠 proceduralno-formalnych, zg豉szanych pod adresem Polski i komplikuj帷ych proces jej w陰czania do Unii Europejskiej, ostatnio coraz cz窷ciej do陰czaj w徠pliwo軼i co do lojalno軼i Polak闚 wobec Europy i jej interes闚, wynikaj帷e z podejrze o sprzyjanie interesom ameryka雟kim. Niekt鏎zy europejscy politycy pytaj, czy Polska nie stanie si ameryka雟kim koniem troja雟kim w strukturach europejskich i wsp鏊nym rynku. Zw豉szcza, 瞠 wcze郾iej znajdzie si w NATO, gdzie USA odgrywaj rol dominuj帷, co stworzy im mo磧iwo嗆 kszta速owania nieformalnej wsp鏊noty interes闚 z Polsk, oddzia造wania na spos鏏 definiowania przez ni sam jej w豉snych interes闚, a nawet zdobywania w niej, za po鈔ednictwem lobby przemys這wo-militarnego, wp造w闚 ekonomiczno-handlowych.

Wszystkie polskie sympatie, podobie雟twa czy pokrewie雟twa wobec Amerykan闚 i Stan闚 Zjednoczonych nie mog jednak zmieni wsp馧rz璠nych geograficznych i geopolitycznych, z kt鏎ych wynika, 瞠 polska droga do Ameryki wiedzie przez Europ (bo przecie wariant przez Rosj, czyli syberyjski, nie tworzy powa積ej alternatywy), a do Europy przez Niemcy. Gdyby Polska mia豉 tak pozycj jak Anglia, le膨ca na wyspie i maj帷a zar闚no do Europy, jak Ameryki bezpo鈔edni dost瘼 przez swobodne wody, mia豉by o wiele wi瘯sze mo磧iwo軼i ni ma rzeczywi軼ie.

Ale polityka jest sztuk wykorzystywania mo磧iwo軼i rzeczywistych, a nie urojonych. Maj帷 szanse znalezienia sojusznik闚 zar闚no w Europie, jak Ameryce, Polska powinna umiej皻nie z nich korzysta. Umiej皻nie, to znaczy tak, aby zbli瞠nie z jednymi nie pogarsza這 stosunk闚 z drugimi. Jedni i drudzy s bowiem Polsce bardzo potrzebni. Niezb璠na jest wi璚 polityka, kt鏎a potrafi to zapewni. Jasne, 瞠 nie b璠zie o­na 豉twa. Ale c騜, Polska nie jest wysp...

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 71, 30 LIPCA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,050279 Seconds