Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 4 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Na przeczekanie, Janusz A. Majcherek
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1820 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

W miar zbli瘸nia si roku 2004, kt鏎y zosta ustawowo wyznaczony jako termin zlikwidowania administracyjnej kontroli czynsz闚 mieszkaniowych, rozmaici przyjaciele ludu prze軼igaj si w inicjatywach zmierzaj帷ych do odroczenia lub zgo豉 udaremnienia tego historycznego momentu. Trudno orzec, do kt鏎ej z tych dw鏂h kategorii nale篡 zakwalifikowa poselski projekt przesuni璚ia go na 2024 r. Formalnie chodzi tylko o odroczenie, lecz 獞ier獞iecze to okres, kt鏎ego wiele starszych dom闚 czynszowych mo瞠 nie przetrzyma, wi璚 oznacza這by to, 瞠 w cz窷ci z nich wolnorynkowe czynsze nie zostan praktycznie wprowadzone ju nigdy.

Streszczaj帷 uzasadnienie, jakim pos逝giwali si projektodawcy, "Rzeczpospolita" wyja郾ia豉, 瞠 "wed逝g tych pos堯w termin uwolnienia cen czynsz闚 - 2004 r. zosta przyj皻y przy za這瞠niu, 瞠 nast徙i szybki rozw鎩 budownictwa mieszkaniowego. W zwi您ku z tym, 瞠 nadal trwa regres, termin ten budzi powszechny niepok鎩 lokator闚 obawiaj帷ych si podwy瞠k czynsz闚". Rz康 sprzeciwi si takim projektom, ze znamiennym wszak瞠 uzasadnieniem. "Zdaniem rz康u, nie ma podstaw do prognozowania, 瞠 sytuacja mieszkaniowa poprawi si dopiero w tak odleg造m czasie" - relacjonowa豉 dyskusj w sejmowej komisji "Rzeczpospolita". Wynika z tego niedwuznacznie, 瞠 zar闚no w interpretacji pos堯w opozycyjnego SLD, kt鏎e sk康in康 jako ugrupowanie wsp馧rz康z帷e ustali這 w豉郾ie termin 2004 r., jak i przedstawicieli obecnego rz康u, odroczenie wprowadzenia do gospodarki mieszkaniowej mechanizm闚 wolnorynkowych by這 i jest uzasadnione konieczno軼i odczekania na zwi瘯szenie poda篡 mieszka czynszowych, a kwesti dyskusji jest jedynie prognoza jak d逝go trzeba b璠zie czeka na moment, kiedy ilo嗆 zbudowanych lokali stanie si wystarczaj帷a. Inaczej m闚i帷: uwolnimy czynsze, gdy sytuacja mieszkaniowa si poprawi, czyli relacja poda篡 do popytu spowoduje, 瞠 wysoko嗆 cen wynajmu stanie si akceptowalna. Zatem obie strony licz, 瞠 budownictwo mieszkaniowe b璠zie si rozwija w warunkach reglamentacji oraz administracyjnej kontroli cen. Pomimo wszelkich r騜nic co do oczekiwanego terminu, jedni i drudzy wykazuj si zastanawiaj帷ym optymizmem.

Mija 10 lat odk康 wprowadzono w Polsce mechanizmy wolnorynkowe, poczynaj帷 od uwolnienia cen 篡wno軼i. Od tego czasu p馧ki sklepowe zape軟i造 si wszelkimi towarami, a rosn帷a produkcja d鏏r konsumpcyjnych jest w stanie zaspokoi ka盥e oczekiwania, proporcjonalne do finansowych mo磧iwo軼i. Istotnym wyj徠kiem pozostaj mieszkania. W drodze wyj徠ku bowiem utrzymano ograniczenia praw w豉sno軼i w domach czynszowych oraz rynkowych mechanizm闚 kszta速owania cen wynajmu i budownictwo mieszkaniowe jest bodaj jedyn dziedzin, kt鏎a od wielu lat notuje regres, przy nie zaspokojonym popycie. Trzeba by wyj徠kowo za郵epionym, 瞠by nie dostrzega zwi您ku mi璠zy tymi dwiema okoliczno軼iami. Regulowanie czynsz闚 oraz ochrona lokator闚 przed eksmisj powoduj, 瞠 nie ma ch皻nych do budowania na wynajem. Trudno si temu dziwi, ale jeszcze trudniej jest oczekiwa, 瞠 w obecnych warunkach administracyjno-prawnych to si mo瞠 zmieni. Pos這wie wsp馧rz康z帷ej AWS z這篡li tymczasem projekt poprawek d捫帷ych do tego aby mo磧iwo嗆 eksmisji jeszcze bardziej ograniczy, a w praktyce j udaremni.

Rozumowanie jakim si kieruj pos這wie opozycji i koalicji w sprawach mieszkaniowych jest nader rozpowszechnione i stosowane tak瞠 wobec wielu innych dziedzin gospodarki. Niekt鏎zy politycy, przedstawiaj帷y si jako obro鎍y narodowego interesu, pos逝guj si na przyk豉d tez, 瞠 Polska nie powinna si spieszy do Unii Europejskiej, lecz wst徙i do niej dopiero wtedy, gdy b璠zie mie gospodark na poziomie odpowiadaj帷ym krajom do niej ju nale膨cym, by sta si ich r闚norz璠nym partnerem, a nie petentem. Wprawdzie osi庵ni璚ie wysokiego poziomu ekonomicznego pozostaj帷 poza UE jest mo磧iwe, czego przyk豉dem Szwajcaria czy Norwegia. Niemo磧iwy jest jednak wysoki poziom rozwoju gospodarki przy wzbranianiu si z dopuszczeniem do niej mechanizm闚 konkurencji, a o to w istocie chodzi owym samozwa鎍zym obro鎍om po swojemu rozumianego interesu narodowego.

Wyra幡ie widoczne jest to w przypadku rolnictwa. Ludowcy i inni rzecznicy tej zacofanej bran篡 twierdz, 瞠 mo積a j b璠zie podda konkurencji zagranicznej dopiero wtedy, kiedy stanie si do niej gotowa. Sposobem na dostosowanie polskiego rolnictwa do wymog闚 konkurencji ma by jego obrona przed ni, czyli prowadzenie polityki rozbudowanego protekcjonizmu. Ten spos鏏 przygotowywania do wymog闚 wolnego rynku, poprzez ochron przed nim, jest zalecany przez rozmaitych dzia豉czy i stosowany przez r騜nych polityk闚 tak瞠 wobec wielu innych bran, od g鏎nictwa w璕lowego, do telekomunikacji. Efektem s albo pot篹ne straty finansowe, albo zyski osi庵ane dzi瘯i administracyjnie ustanowionemu i chronionemu monopolowi, przy nie zaspokojonym popycie, marnej jako軼i produkt闚 i us逝g oraz lekcewa瞠niu potrzeb klient闚.

W opisany spos鏏 rozumuj tak瞠 niekt鏎zy krytycy prywatyzacji, protestuj帷y przeciw "wyprzeda篡 maj徠ku narodowego za bezcen" i postuluj帷y by przedsi瑿iorstwa przeznaczone do sprywatyzowania najpierw uzdrowi i doprowadzi do wysokiej efektywno軼i, bo to pozwoli je sprzeda znacznie dro瞠j. Zak豉da si wi璚 implicite, 瞠 przedsi瑿iorstwa pa雟twowe mo積a doprowadzi do wysokiej efektywno軼i. Gdyby tak by這, to nie trzeba by這by ich w og鏊e prywatyzowa. A do czego prowadzi wiara w mo磧iwo嗆 uzdrowienia przedsi瑿iorstwa pa雟twowego, pokazuj przyk豉dy Ursusa, Stoczni Gda雟kiej czy PZU. Przygotowywanie ich do prywatyzacji dotychczasowymi metodami, respektuj帷ymi ich status przedsi瑿iorstwa publicznego, mo瞠 sprawi, 瞠 jej w og鏊e nie doczekaj. Wielu natomiast s康zi, 瞠 cho wprowadzenie kapitalizmu jest nieuniknione, to powinno by roz這穎ne w czasie i dokonywane etapami, stopniowo, gdy kolejne dziedziny b璠 ju do tego przygotowane. Wynika z tego, 瞠 sposobem na przystosowanie si do kapitalizmu jest przed逝瘸nie okresu pozostawania w socjalizmie.

Jeszcze inni, uwa瘸j帷y si za bardziej realistycznie my郵帷ych, dopuszczaj ewentualno嗆 wprowadzenia stosunk闚 kapitalistycznych w zakresie produkcji, ale przy utrzymaniu jak najszerszego zasi璕u stosunk闚 socjalistycznych w sferze podzia逝. Ta pozornie kompromisowa konstrukcja my郵owa ma tyle wsp鏊nego z realizmem, co wszystkie projekty i pomys造 Piotra Ikonowicza. Je郵i efekty pracy maj by dzielone wed逝g regu socjalistycznych, wtedy gwa速ownie zaczyna ubywa ch皻nych do wykonywania efektywnej pracy. Spos鏏 podzia逝 wp造wa na spos鏏 wytwarzania. Niezrozumienie tego stanowi這 podstawowy b陰d doktryny Marksa i jego dzisiejszych nast瘼c闚. o­n sam wprawdzie brn掖 t drog konsekwentnie dalej, proponuj帷 wprowadzenie stosunk闚 socjalistycznych tak瞠 w sferze wytwarzania, ale to w gruncie rzeczy ju niewiele zmienia i na jedno wychodzi. Produkcja zorganizowana wed逝g zasad socjalistycznych nie mo瞠 by efektywna, bo z samego za這瞠nia nie efekty ekonomiczne, czyli zysk, s jej celem, lecz jakie m皻ne kryteria psychologiczne (zaspokojenie potrzeb, st康 "ka盥emu wed逝g potrzeb"). Gdyby nawet jednak socjalistyczne przedsi瑿iorstwa mog造 by efektywne, to socjalistyczny podzia efekt闚 ich pracy t efektywno嗆 i tak by im odebra. Marksi軼i wprawdzie s康zili, 瞠 da si j zapewni poprzez przymus pracy, gwarantowany dyktatur proletariatu, ale nie brali pod uwag, 瞠 praca przymusowa z istoty swojej nie mo瞠 by efektywna, a dyktatura proletariatu musi si zrealizowa w formie dyktatury ciemniak闚. Sk康瞠 zreszt mogliby to wszystko wiedzie, skoro to o­ni w豉郾ie nimi byli.

Jest wreszcie kategoria najbardziej sprytnych i przebieg造ch, jak sami o sobie s康z. Trafnie opisa ich Jacek Fedorowicz (cyt. za "Rzeczpospolit"): "Politycy z grona tzw. przyjaci馧 ludu odkryli, 瞠 po do鈍iadczeniach Peerelu prawie nikt ju nie wierzy w socjalizm dla wszystkich, ale ka盥y ma nadziej, 瞠 da si wszystko tak urz康zi, i w kapitalistyczn prac wrobi si kogo innego, samemu za b璠zie si dostawa kapitalistyczn pensj za socjalistyczn prac". W naszym wyj軼iowym przyk豉dzie stosowanie tej formu造 my郵owej przynosi nast瘼uj帷 kalkulacj: niech inni buduj na kapitalistycznym rynku domy, w kt鏎ych my b璠ziemy mieszka za socjalistyczne czynsze. Ten pozornie sprytny wariant ma tylko jedn s豉bo嗆: nie chce si spe軟ia. Mieszka wynajmowanych na socjalistycznych zasadach nie tylko nie przybywa, bo nikt ich nie chce budowa, lecz ubywa, poniewa niekt鏎e domy si rozlatuj, a cz窷 ju istniej帷ych mieszka jest wyprowadzana zawi造mi drogami spod tzw. kwaterunku, inaczej zwanego szczeg鏊nym trybem najmu.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 70, 30 CZERWCA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,055370 Seconds