Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Elektroenergetyka w 1998 roku, Jan Popczyk
.: Data publikacji 16-Cze-2007 :: Ods這n: 1940 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Dokument "Demonopolizacja i prywatyzacja elektroenergetyki" z wrze郾ia 1996 roku stworzy wiele nadziei w鈔鏚 elektroenergetyk闚. Dzisiaj jednak jest ju jasne, 瞠 by造 rz康, kt鏎y przyj掖 dokument, nie mia zamiaru go realizowa. Obecnie najwa積iejsz spraw jest, aby nie zaprzepa軼i nowej szansy jak daje ustawa Prawo Energetyczne. Pe軟e wdro瞠nie ustawy w zakresie rozwi您a rynkowych jest konieczne dla z豉godzenia nadci庵aj帷ego kryzysu, zwi您anego z wielkimi przysz造mi zobowi您aniami kontraktowymi (kontrakty d逝goterminowe) oraz brakiem prywatyzacji i konkurencji.

Jednak i t szans zaczynamy przegrywa. By貫 Ministerstwo Gospodarki w og鏊e nie podj窸o dzia豉 maj帷ych na celu opracowanie fundamentalnego rozporz康zenia o dost瘼ie stron trzecich do sieci. Projekty pozosta造ch rozporz康ze obligatoryjnych do ustawy, przekazane przez wykonawc闚 do Ministerstwa Gospodarki w lipcu 1997 roku, nie zosta造 skierowane do uzgodnie mi璠zyresortowych. Zmarnowana wi璚 zosta豉 wyj徠kowa szansa na to, aby 4 grudnia 1997 roku ustawa wesz豉 w 篡cie razem z rozporz康zeniami. Ale wa積iejsze jest to, 瞠 brak rozporz康ze spowoduje wiele konflikt闚. Na przyk豉d brak rozporz康zenia o dost瘼ie stron trzecich do sieci b璠zie zapewne przez przedsi瑿iorstwa sieciowe traktowany jako brak dost瘼u w og鏊e, a do czasu ukazania si rozporz康zenia (lub ustawowego wej軼ia w 篡cie przepisu o dost瘼ie wszystkich u篡tkownik闚 sieci, w tym wszystkich odbiorc闚 ko鎍owych, nie p騧niej ni 4 grudnia 2005 roku). Przez u篡tkownik闚 sieci ten sam brak rozporz康zenia b璠zie z kolei traktowany jako natychmiastowy dost瘼, bez okresu przej軼iowego.

R闚nie powo豉nie Prezesa Urz璠u Regulacji Energetyki (URE) w czerwcu ub. r. nie sta這 si dotychczas 瘸dnym impulsem reformatorskim, ze wzgl璠u na brak jakichkolwiek z tej strony sygna堯w odno郾ie polityki regulacyjnej. To oznacza mi璠zy innymi, 瞠 1998 rok b璠zie w powa積ym stopniu stracony z punktu widzenia koniecznego dostosowania przedsi瑿iorstw sieciowych do wymaga ustawy. Przede wszystkim chodzi o nowe roz這瞠nie odpowiedzialno軼i za zasilanie odbiorc闚. Mianowicie, zgodnie z ustaw musi w tym zakresie nast徙i prze這m wynikaj帷y ze zwi瘯szenia odpowiedzialno軼i sp馧ek dystrybucyjnych, zr闚nanej w du篡m stopniu z odpowiedzialno軼i Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA. Dla sprostania zwi瘯szonemu zakresowi odpowiedzialno軼i sp馧ki dystrybucyjne podejmuj pozytywne dzia豉nia przystosowawcze, polegaj帷e na tworzeniu odpowiednich konsorcj闚 (forma organizacyjna struktur zapewniaj帷ych realizacj nowych zada pozostaje ci庵le spraw otwart). Brak ustosunkowania si Prezesa URE do takich dzia豉, brzemiennych w skutki w przysz這軼i, os豉bia znaczenie ich skuteczno嗆. Oczywi軼ie, jest te mo磧iwy skutek znaczenie bardziej niekorzystny: gdyby okaza這 si, 瞠 dzia豉nia podj皻e nie odpowiadaj przysz貫j polityce regulacyjnej URE, to b璠ziemy 鈍iadkami niepotrzebnych pretensji ze strony sp馧ek dystrybucyjnych.

Wykorzystanie wej軼ia w 篡cie ustawy Prawo Energetyczne do dokonania zwrotu w funkcjonowaniu elektroenergetyki musi stanowi jeden z wa積ych priorytet闚 polityki gospodarczej rz康u. Sygna造, kt鏎e otrzyma elektroenergetyka w najbli窺zych tygodniach ze strony rz康u zadecyduj o realnych szansach doko鎍zenia reformy w tym sektorze. Trzy najwa積iejsze z nich, opr鏂z dotycz帷ych rozporz康ze oraz polityki regulacyjnej URE, s zwi您ane z:

  • perspektywami uwolnienia cen dla odbiorc闚 ko鎍owych,
  • perspektywami demonopolizacji handlu hurtowego (mi璠zy przedsi瑿iorstwami elektroenergetycznymi),
  • prywatyzacj przedsi瑿iorstw elektroenergetycznych.

Odk豉danie uwolnienia cen energii elektrycznej pokazuje, 瞠 w elektroenergetyce grozi ten sam scenariusz, kt鏎y by realizowany w g鏎nictwie, w sektorze paliw p造nnych, a obecnie jest realizowany w ciep這wnictwie. W scenariuszu tym uwolnienie cen nast瘼uje pod wp造wem skrajnych trudno軼i, a nie w celu ich unikni璚ia. Jest nieomal pewne, 瞠 takie w豉郾ie trudno軼i wyst徙i w elektroenergetyce w 1998 roku, je郵i rz康 mia豚y chroni przedsi瑿iorstwa w tym sektorze przed konkurencj. W闚czas bowiem ani skutki ograniczonej podwy磬i cen urz璠owych dla odbiorc闚 ko鎍owych, ani skutki wielkich zobowi您a w kontraktach d逝goterminowych z wytw鏎cami, ani wreszcie skutki istotnych podwy瞠k cen w璕la nie zostan skompensowane wzrostem efektywno軼i konkuruj帷ych ze sob przedsi瑿iorstw. Przeciwnie, wzrost koszt闚 chronionych przedsi瑿iorstw spowoduje trudno軼i rz康u.

Niepokoj帷y jest brak sygna堯w ze strony Ministerstwa Gospodarki odno郾ie koniecznego przej軼ia od hurtowego obrotu energi elektryczn opartego ca趾owicie na kosztach, z nasilaj帷ymi si mechanizmami administracyjnego regulowania rentowno軼i przedsi瑿iorstw, do zasad konkurencyjnego handlu. Przej軼ie takie wymaga uruchomienia w br. ofertowego rynku wytw鏎c闚 systemowych (z blokami wytw鏎czymi przy陰czonymi do sieci przesy這wej) oraz cesji kontrakt闚 (zw豉szcza d逝goterminowych), zawartych przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA z wytw鏎cami, do sp馧ek dystrybucyjnych.

Obydwa zadania s bardzo trudne do realizacji i bez jednoznacznego w tym zakresie stanowiska Ministerstwa Gospodarki nie powiod si. Jednak takiego stanowiska jeszcze nie ma. W takiej sytuacji narasta niczym nie kr瘼owana kontestacja przedsi瑿iorstw i ich op鏎 przeciwko wszelkim zmianom.

Najlepszy czas na prywatyzacj przedsi瑿iorstw elektroenergetycznych (uwzgl璠niaj帷 ich kondycj ekonomiczn i perspektywy dostosowania si do gospodarki rynkowej, a tak瞠 sytuacj na 鈍iatowym rynku inwestor闚) min掖 w latach 1995 i 1996. Dalsze op騧nianie prywatyzacji, opr鏂z wielu innych k這pot闚, utrudni znacznie konkurencj polskim przedsi瑿iorstwom elektroenergetycznym na europejskim rynku energii elektrycznej. Nie wolno bowiem zapomnie, 瞠 za obecn (ju), a zw豉szcza za przysz陰 konkurencyjno嗆 zachodnich przedsi瑿iorstw elektroenergetycznych zap豉cili ju w przesz這軼i odbiorcy, p豉c帷 za energie elektryczn bardzo wysokie ceny i tworz帷 w ten spos鏏 przedsi瑿iorstwom warunki do inwestowania na dalek przysz這嗆. W Polsce odwrotnie, inwestowanie przedsi瑿iorstw elektroenergetycznych odbywa si i b璠zie si odbywa pod przysz貫 wp造wy. To oznacza, 瞠 ceny energii elektrycznej na Zachodzie b璠 male, w Polsce musz natomiast rosn望. Cena, za kt鏎 zostan sprzedane przedsi瑿iorstwa elektroenergetyczne, zadecyduje o tym, z jakimi podwy磬ami cen energii elektrycznej b璠ziemy mie do czynienia w nadchodz帷ych latach. Jest niew徠pliwe, 瞠 energia elektryczna produkowana przez polskich wytw鏎c闚 nie mo瞠 by dro窺za od energii produkowanej przez zachodnich wytw鏎c闚. To z kolei oznacza nisk cen sprzeda篡 przedsi瑿iorstw elektroenergetycznych, czyli te niezwyk陰 trudno嗆 jej przeprowadzenia.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 65, 31 STYCZNIA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,029917 Seconds