Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Strategia nabywania przedsi瑿iorstw, Richard Koch
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1779 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Najbardziej chyba popularn strategi korporacji w 鈍iecie anglosaskim jest strategia oparta na cz瘰tym nabywaniu nowych przedsi瑿iorstw. Jest to prawdziwa zagadka dla naukowc闚, poniewa olbrzymia liczba bada empirycznych wskazuje, 瞠 strategia taka cz瘰to zawodzi, a zyskuj na niej jedynie akcjonariusze kupowanych sp馧ek. Je郵i rozwa篡 wszystkie przypadki jej stosowania 陰cznie, to okazuje si, 瞠 ich warto嗆 netto dla firm dokonuj帷ych przej耩 jest zerowa. Pomimo to biznesmeni wci捫 z wielk determinacj nabywaj nowe przedsi瑿iorstwa, nie cofaj帷 si nawet przed wrogimi przej璚iami.

Jak to robi najlepsi?

  1. Nabywaj sp馧ki osi庵aj帷e wyniki wyra幡ie gorsze ni 鈔ednie wska幡iki gie責owe oraz przeci皻ne wyniki w danej bran篡. Namierzane firmy maj zwykle zbyt wielkie koszty og鏊ne, a ich kierownictwo jest s豉be i zadowolone z siebie. Kiedy nast瘼nym razem spotkamy na przyj璚iu bezbarwnego dyrektora generalnego jakiej sp馧ki, dopiszmy jej nazw do d逝giej listy naszych potencjalnych cel闚.

  2. Przygl康aj si potencja這wi zwi瘯szenia zysk闚 o okre郵onym charakterze. Je郵i na przyk豉d przeci皻na w danej bran篡 rentowno嗆 sprzeda篡 wynosi 10 procent, a namierzana firma ma zaledwie 3 procent, zaczynaj w瘰zy. Nast瘼nie sprawdzaj, czy da si wskaza jak捷 przyczyn tej rozbie積o軼i - na przyk豉d s豉ba pozycj w kategoriach udzia逝 w rynku. W przeciwnym wypadku szukaj dalej, dowiaduj帷 si od ludzi z bran篡, w jakim zakresie mo積a b璠zie podnie嗆 rentowno嗆 sprzeda篡.

    Nabywcy koncentruj帷y si na bran瘸ch pokrewnych id niekiedy jeszcze dalej, staraj帷 si okre郵i potencja "synergii" - ile mo瞠 przynie嗆 po陰czenie dw鏂h zespo堯w sprzedawc闚 w jeden, zamkni璚ie jednych zak豉d闚 wytw鏎czych i przepychanie ca貫j produkcji przez pozosta貫, podniesienie cen, gdy 陰czny udzia w rynku jest bardzo wysoki, obci璚ie koszt闚 administracyjnych jednej z cz窷ci 陰czonych w ca這嗆 itd. Niekt鏎zy obserwatorzy pow徠piewaj, czy tego rodzaju korzy軼i synergii rzeczywi軼ie mo積a zrealizowa, z moich jednak do鈍iadcze - a w ci庵u 18 lat pracy konsultanta mia貫m mo積o嗆 przyjrze si ponad 100 takim transakcjom - wynika, 瞠 je郵i tylko przeprowadzi si starann analiz potencja逝 synergii, niemal zawsze osi庵a si planowane oszcz璠no軼i, a niekiedy znacznie wi瘯sze.

  3. Nabywaj sp馧ki, kt鏎ych wska幡ik ceny do zysku (P/E) jest ni窺zy ni w ich przypadku. Wi瘯szo嗆 komentator闚 nie docenia znaczenia tej zasady, tote chcia豚ym j obja郾i bli瞠j.

    Firmy specjalizuj帷e si w nabywaniu przedsi瑿iorstw maj na og馧 dobre wyniki w sta造m powi瘯szaniu zysk闚 na akcj (EPS). Logiczne zatem, 瞠 maj wysoki wska幡ik ceny do zysku (P/E), bowiem gie責a wycenia zyski firmy (wykazuj帷e tendencj wzrostow) wy瞠j ni zyski sp馧ek nijakich, kt鏎e nie mog si wykaza tak interesuj帷ym wzrostem zysk闚 na akcj. Tak wi璚 je郵i 鈔edni wska幡ik P/E sp馧ek gie責owych wynosi na przyk豉d 15, firma dokonuj帷a udanych przej耩 mo瞠 mie go na poziomie 20.

    Sp馧ka stanowi帷a przedmiot transakcji, osi庵aj帷a gorsze ni przeci皻ne wyniki i nie wykazuj帷a atrakcyjnego wzrostu zysk闚 na akcj, ma najprawdopodobniej wska幡ik ceny do zysku poni瞠j 鈔edniej. Przypu嗆my, 瞠 wynosi o­n 10.

    Tak wi璚 nabywca mo瞠 sobie pozwoli na zap豉cenie za przejmowane przedsi瑿iorstwo ceny przekraczaj帷ej jej bie膨c warto嗆 rynkow o 30 procent, a i tak kupuje je wtedy przy wska幡iku P/E r闚nym 13. Je郵i za這篡my, 瞠 informacja o transakcji nie zmienia P/E firmy dokonuj帷ej przej璚ia, mamy sytuacj, w kt鏎ej sp馧ka o P/E r闚nym 20 przejmuje sp馧k o P/E r闚nym (po z這瞠niu oferty) 13.

    Co ciekawe, nawet je郵i nabywca nie robi nic, by poprawi wyniki kupionej przez siebie sp馧ki, musi poprawi swe zyski na akcj. Zyski bowiem, za kt鏎e zap豉ci cen przekraczaj帷 je trzyna軼ie razy, s obecnie wyceniane z mno積ikiem 20.

    Pomijaj帷 sytuacj krachu na gie責zie oraz mo磧iwo嗆 wyczerpania si dostatecznie wielkich kandydat闚 do przej璚ia, gr t da si prowadzi w niesko鎍zono嗆. Firma dokonuj帷a nabytk闚 zajmuje bowiem bezpieczne miejsce na wst瘼uj帷ej spirali. Za ka盥ym razem, gdy zakupuje sp馧k o ni窺zym wska幡iku ceny do zysk闚, automatycznie wzmacnia w豉sny wska幡ik zysk闚 na akcj. Poniewa stale zwi瘯sza zyski na akcj, z punktu widzenia inwestor闚 logiczne jest zakupywanie jej papier闚 nawet przy wysokim wska幡iku P/E, byle tylko mie dost瘼 do tych zysk闚. Dzi瘯i wysokiemu wska幡ikowi P/E firma ma do dyspozycji coraz wi璚ej sp馧ek o wska幡iku ni窺zym, kt鏎e mog by kandydatami do korzystnych przej耩. I tak ad infinitum.

    Firmy mniejsze, takie jak na przyk豉d Halma, mog rozgrywa t gr jedynie poprzez sp馧ek nie notowanych na gie責zie, kt鏎ych wska幡ik ceny do zysku jest odpowiednio niski. P/E dla Halmy wynosi w chwili obecnej 26,6, co zawdzi璚za o­na godnemu podziwu wzrostowi zysk闚. Firma mo瞠 zatem kupowa prywatn sp馧k o wska幡iku P/E r闚nym na przyk豉d 10, poprawiaj帷 w ten spos鏏 swe zyski na akcj. Trzeba uczciwie przyzna, 瞠 Halma poprawia r闚nie wyniki nabywanych przedsi瑿iorstw, co stanowi dodatkowe usprawiedliwienie wysokiego wska幡ika P/E. Od roku 1991 Halma osi庵a wspania貫 wyniki w przejmowaniu przedsi瑿iorstw i nie wida powod闚, dla kt鏎ych mia這by si to zmieni.

  4. Dysponuj w豉snymi, niewielkimi, lecz do鈍iadczonymi wewn皻rznymi zespo豉mi finansowymi, kt鏎ych zadaniem jest wyszukiwanie oraz ocena potencjalnych nabytk闚 oraz finalizowanie transakcji. W ich sk豉d wchodz bystrzy i twardzi negocjatorzy. Je郵i cena okazuje si niezadowalaj帷a, s gotowi odst徙i nawet od takich transakcji, kt鏎e kosztowa造 ich mn鏀two pracy. S to ludzie cierpliwi, pomys這wi i bezlito郾i, o jasnych umys豉ch i twardych sercach. Z us逝g doradc闚 korzystaj tylko pomocniczo (je郵i w og鏊e), za banki inwestycyjne s dla nich wy陰cznie partnerami do gromadzenia funduszy, a nie tw鏎cami pomys堯w i specjalistami od in篡nierii finansowej.

  5. Maj opracowan systematyczn metodologi post瘼owania po przej璚iu przedsi瑿iorstwa, w ci庵u pierwszych 12-18 miesi璚y zarz康zania nim. Firmy takie jak Hanson czy BTR znaj szybkie, tanie i efektywne sposoby rozstrzygania, jakie segmenty dzia豉lno軼i przej皻ej sp馧ki zachowa, kto powinien nimi kierowa i jakie (jednoznacznie sformu這wane) wyniki s mo磧iwe do osi庵ni璚ia. Zwalniaj mened瞠r闚 niekompetentnych lub nie w pe軟i lojalnych wobec nowej firmy macierzystej.

  6. Zawsze w陰czaj przej皻e sp馧ki we w豉sne systemy kontroli finansowej; za豉twiaj to szybko, rygorystycznie i bezlito郾ie. Domagaj si informacji finansowych o r闚nie wysokiej jako軼i, jak obowi您uj帷a w ich firmach.

  7. Wyciskaj z przej皻ych firm wszelkie nadwy磬i kapita逝 obrotowego.

  8. Sprzedaj wszystkie segmenty dzia豉lno軼i, kt鏎e dla kogo z zewn徠rz przedstawiaj wi瘯sz warto嗆 ni dla nich samych - gdy wska幡ik ceny do zysku przy oferowanej cenie przekracza to, co osi庵aj sami.

  9. Zwracaj szczeg鏊n uwag na te przedsi瑿iorstwa w ich portfelach, kt鏎e charakteryzuj si dzia豉lno軼i cykliczn. Nast瘼nie staraj si zidentyfikowa moment odwr鏂enia si cyklu i sprzedaj firm w okolicach najwy窺zego jego punktu.

  10. Stosuj wyrafinowane zarz康zanie podatkami, dzi瘯i czemu w wielu przypadkach p豉c podatki na poziomie efektywnie ni窺zym, ni ich nabytek p豉ci przed przej璚iem.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 69, 30 MAJA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,031530 Seconds