Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Brud, ... i ub鏀two, Janusz A. Majcherek
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1784 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Im lepsz sytuacj gospodarcz odnotowuj i obwieszczaj statystycy, tym cz窷ciej w publicznych miejscach mo積a si natkn望 na 瞠brak闚, bezdomnych, w堯cz璕闚 i innych obdartus闚. Ostatnio stali si zw豉szcza plag dworc闚 i poci庵闚, ze szczeg鏊n intensywno軼i manifestuj帷 swoj obecno嗆 w pomieszczeniach stacji Warszawa Centralna, gdzie na 鈔odku wielkiej hali koczuj ich dziesi徠ki. Dla malkontent闚 to widomy znak, 瞠 statystyki k豉mi, a spo貫cze雟two w rzeczywisto軼i gwa速ownie ubo瞠je. Dla socjalist闚 b璠zie to naoczny dow鏚, 瞠 kapitalizm prowadzi do pog喚bienia nier闚no軼i i czyni biednych jeszcze biedniejszymi, zmuszaj帷 ich do poniewierki i skazuj帷 na wegetacj. Dla stowarzysze lokatorskich stanowi dodatkowy argument w walce o urz璠owe limitowanie czynsz闚 i wspieranie przez pa雟two budownictwa spo貫cznego, skoro tylu nieszcz窷nik闚 nie ma gdzie mieszka, a wielu mieszka鎍闚 jest zagro穎nych eksmisj na bruk i powi瘯szeniem liczby bezdomnych. Dla ludzi o wra磧iwym sercu to okazja do si璕ni璚ia po portfel. Dla ludzi o wra磧iwym zmy郵e powonienia pow鏚 do ucieczki. A dla my郵帷ych - pretekst do namys逝.

Narzucaj帷e si, oczywiste na poz鏎 wyja郾ienie, 瞠 ub鏀two czy bezdomno嗆, a wi璚 niedostatek wszelkich lub pewnych d鏏r materialnych, jest problemem ekonomicznym, zatem da si zlikwidowa lub ograniczy ekonomicznymi 鈔odkami i metodami, w istocie jest nietrafne. Gdyby tak by這, to wzrost poziomu 篡cia i spo貫cznych zasob闚 prowadzi豚y do eliminacji tych zjawisk, a tak nie jest. W USA, kt鏎e pod wzgl璠em poziomu rozwoju i dochod闚 per capita mog stanowi dla Polak闚 nieziszczalny idea, liczba bezdomnych ro郾ie z roku na rok, a kr庵 ub鏀twa w oficjalnych statystykach okre郵any jest na ponad 35 mln os鏏. Dzieje si to, przypomnijmy, pod rz康ami ekipy lewicuj帷ej i obnosz帷ej si ze swoj wra磧iwo軼i socjaln. Kiedy 10 lat temu 闚czesny rzecznik komunistycznego rz康u PRL zaoferowa ameryka雟kim bezdomnym koce, uznano to s逝sznie za gest groteskowy i prowokacyjny. We Francji, kojarz帷ej si Polakom nie tylko z materialnym dostatkiem, ale i wysublimowan kultur, kloszardzi stanowi odwieczny i naturalny element miejskiego pejza簑, zjawisko niemal kulturowe w豉郾ie.

Stwierdzenie, 瞠 ameryka雟cy homeless czy francuscy clochard s ofiarami panuj帷ej w tych krajach biedy, by這by przecie jakim grubym nadu篡ciem, skoro oba nale膨 do najbogatszych na 鈍iecie. Polacy w ci庵u ostatnich kilku lat zorientowali si ju i poj瘭i, 瞠 bezrobotnymi niekoniecznie s osoby rzeczywi軼ie nie mog帷e znale潭 pracy, 瞠bractwem paraj si nie tylko ludzie faktycznie nie maj帷y innych mo磧iwo軼i utrzymania si przy 篡ciu, a bezdomni to wcale nie ci, kt鏎ych nie by這 sta na p豉cenie czynszu. Tworzenie nowych miejsc pracy czy przyrost ilo軼i budowanych mieszka nie b璠zie wi璚 zmniejsza skali ub鏀twa, 瞠bractwa czy bezdomno軼i. W Stanach Zjednoczonych zaczynaj si ju pojawia obrazoburcze, lecz dobrze udokumentowane opinie, 瞠 pewien, si璕aj帷y 10 proc. populacji margines biedy i nieprzystosowania jest nieuchronnym sk豉dnikiem ka盥ego spo貫cze雟twa, bez wzgl璠u na stopie jego materialnego rozwoju i og鏊nego czy 鈔edniego poziomu 篡cia. Tworzy si i utrzymuje nie w wyniku uwarunkowa ekonomicznych, czy nawet spo貫cznych, ale psychologicznych. Pewna grupa ludzi wykazuje po prostu sk這nno軼i do nieuporz康kowanego, pozbawionego trwa造ch podstaw, abnegacyjnego stylu 篡cia. W Polsce funkcjonuje okre郵enie "syndrom wyuczonej bezradno軼i", kt鏎e sugeruje upo郵edzenie wyniesione z czas闚 i do鈍iadcze komunistycznych, utrudniaj帷e czy zgo豉 uniemo磧iwiaj帷e przystosowanie si do warunk闚 rynkowych. Wyst瘼uje o­no jednak tak瞠 w spo貫cze雟twach, kt鏎e nigdy komunizmu nie zazna造.

Teza, 瞠 niekt鏎zy wybieraj bezdomno嗆, w堯cz璕ostwo czy 瞠bractwo, bo wol tak 篡 lub nie chc i nie umiej inaczej, mo瞠 si wydawa prowokacyjna i absurdalna. Protest闚 jednak raczej nie b璠zie, gdy padnie stwierdzenie, 瞠 s ludzie nie myj帷y si wcale nie z braku wody, cz窷 kobiet prostytuuje si bez konieczno軼i i przymusu, a niekt鏎zy maj k這poty ze zdrowiem skutkiem prowadzonego przez siebie samych trybu 篡cia. Higiena osobista nie jest problemem tylko infrastrukturalnym (dost瘼no軼i bie膨cej wody), prostytucja seksuologicznym, a zdrowie jedynie medycznym. Zapadalno嗆 na choroby i przedwczesna umieralno嗆 znacznie si w ostatnich latach w Polsce zmniejszy造 z powodu zmiany trybu 篡cia Polak闚, a nie podniesienia poziomu i dost瘼no軼i us逝g medycznych.

Przyjmuj帷 najprostsze wnioskowanie, zgodnie z kt鏎ym bezdomni dlatego s brudni, 瞠 nie maj si gdzie umy Marek Kota雟ki uruchomi dla nich 豉幡i na wspomnianym dworcu warszawskim, lecz zosta豉 o­na w kr鏒kim czasie zdewastowana i zamkni皻a. Czy mo積a sobie wyobrazi, 瞠 tacy ludzie rzeczywi軼ie daliby sobie rad w superkomfortowych mieszkaniach? Margines ub鏀twa, nieprzystosowania i bezdomno軼i jest wi璚 nieusuwalny, co nie oznacza, 瞠 sta造. Niekt鏎ym, raczej nielicznym, udaje si go opu軼i, podobnie jak niekt鏎ym prostytutkom i alkoholikom, ale bardziej to zale篡 od ich w豉snej woli i inwencji ni wszelkiej oferowanej im pomocy z zewn徠rz. Wr璚zanie pieni璠zy do r瘯i jest bodaj najmniej efektywne, bo na pewno nie pos逝膨 o­ne do u豉twienia zmiany dotychczasowego sposobu 篡cia. Zjawisko jednak istnieje i trzeba sobie jako dawa z nim rad, albo przynajmniej ograniczy jego dokuczliwo嗆. Prostytucja czy pija雟two te nigdy nie znikn, lecz musz by kontrolowane i zwalczane. Bezdomno嗆 czy 瞠bractwo nie s wprawdzie przest瘼stwem, ale prostytucja przecie tak瞠 nie. Kto jednak nie chce mie do czynienia z kobietami publicznymi, ten nie musi si na nie natkn望, je郵i tylko b璠zie unika kilku szczeg鏊nych miejsc.

妃ierdz帷ych i brudnych, natarczywych 瞠brak闚, pijak闚 i narkoman闚 nie spos鏏 unikn望 na ulicach, dworcach, w poci庵ach, tramwajach i wielu innych publicznych miejscach. Czy mo積a si ich stamt康 pozby? I czy wolno w og鏊e ten problem w taki spos鏏 postawi, nie nara瘸j帷 si na zarzut bezduszno軼i, nietolerancji czy wr璚z arogancji? Warto pami皻a, 瞠 w czasach komunistycznych takich pyta nie stawiano, lecz po prostu milicja wyrzuca豉 lub zamyka豉 kogo chcia豉, bo doktryna nie przewidywa豉 istnienia pewnych zjawisk, zatem nie mia造 prawa si publicznie ujawnia. Obecnie ujawniaj si w spos鏏 a nazbyt swobodny i ostentacyjny, a przy tym dokuczliwy.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 69, 30 MAJA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,032076 Seconds