Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 5 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Kult Cierpienia i narzekania czyli infantylizacja spo貫cze雟twa, Leszek Skowro雟ki
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1953 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

By造 kiedy takie czasy, 瞠 Anglicy, kiedy im co w 篡ciu nie wysz這 m闚ili o przeciwno軼iach losowych, pechu albo po prostu przyznawali, 瞠 pope軟ili b陰d lub niedostatecznie przy這篡li si do pracy. We wsp馧czesnym pa雟twie dobrobytu coraz wi璚ej obywateli uwa瘸, 瞠 ich niepowodzenia maj 廝鏚這 w tym, 瞠 urodzili si w niedostatecznie bogatej rodzinie, nie chodzili do dobrej szko造, mieli z造ch nauczycieli, trafili na niedobrych pracodawc闚, rodzice przekazali im nie takie geny jakie trzeba, pal, bo nie mogli oprze si podst瘼nym reklamom papieros闚, s zad逝瞠ni, bo banki skusi造 ich po篡czkami, nie pracuj, bo praca ich m璚zy i wprowadza w stan stresu. Z tych i tysi帷a innych powod闚 ludzie czuj si rozgoryczeni i 瘸daj za swe cierpienia rekompensaty, najlepiej w got闚ce.

Socjolodzy i psycholodzy zaczynaj m闚i o "kulturze cierpienia", "kulturze narzekania" i szerz帷ym si "kulcie ofiary". Chodzi tu o zjawisko, wydawa這by si obce, do tej pory, naturze Anglik闚, gloryfikowania ofiar, nieudacznik闚, nieszcz窷nik闚, tych, kt鏎ym si nie powiod這. Ofiary losu s wysoko notowanym towarem dla grup nacisku, prawnik闚, terapeut闚, gospodarzy talk-shows w mediach, zw豉szcza gdy opowiadaj帷 o swych nieszcz窷ciach daj uj軼ie swym emocjom, np. p豉cz lub wyg這sz wzruszaj帷y apel (wprawdzie ja cierpi, ale mam nadzieje, 瞠 moje nieszcz窷cie nie p鎩dzie na marne, lecz ostrze瞠 innych przed moim losem wzgl. zmusi rz康 do odpowiednich dzia豉).

Kult ofiary przy jednoczesnej tendencji przerzucania odpowiedzialno軼i za swoje 篡ciowe wybory i post瘼owanie na innych, prowadzi do narastania fali proces闚 s康owych. Dla zilustrowania tego, 瞠 dzisiaj ka盥y ma prawo czu si ofiar i 膨da rekompensaty, przytaczam poni瞠j kilka przyk豉d闚.

Uzbrojonemu osobnikowi, kt鏎y napad na urz康 pocztowy w dniu wyp豉ty emerytur uda這 si wymusi wydanie pieni璠zy przez przytkni璚ie rewolweru do g這wy poczciarza. W czasie ucieczki zostaje postrzelony i schwytany. Trywialno嗆 tego wydarzenia w 篡ciu cywilizowanego i bogatego spo貫cze雟twa jakim jest Anglia by豉by niegodna nawet ma貫j wzmianki w lokalnym dzienniku gdyby nie dalszy ci庵. Napastnik mia atrap zamiast pistoletu. Poniewa nie przytyka do g這wy strachliwego urz璠nika prawdziwego pistoletu, bandyta uwa瘸, 瞠 policja strzelaj帷 do niego pope軟i豉 przest瘼stwo, kt鏎e musi mu by godziwie zrekompensowane. Jest cz這wiekiem skrupulatnym, wi璚 przedstawi reszcie spo貫cze雟twa szczeg馧owy rachunek wyliczaj帷y ile go zbrodnicza akcja policji kosztowa豉. Rachunek zawiera mi璠zy innymi koszt prania zbrukanej krwi koszuli, zacerowania dziury po kuli a r闚nie koszty jakie ponios豉 rodzina odwiedzaj帷 go w wi瞛ieniu na bilety kolejowe, autobusowe i wydatki na paczki. Zamierza s康zi si z policj, wi璚 za膨da pieni璠zy na proces, kt鏎e mu z pewno軼i, jako pokrzywdzonemu i bez sukcesu zawodowego obywatelowi, automatycznie si nale膨. I nie pomyli si. Pieni康ze faktycznie mu przyznano. Ten to dopiero fakt sprawi, 瞠 los pechowego, lecz ufnego w nale積e mu prawa bandyty sta si wart notatki w prasie. Powy窺z historyjk jeszcze trzydzie軼i lat temu mo積a by zapewne skwitowa stwierdzeniem, 瞠 bezczelny bandyta postanowi zakpi sobie z prawa a kto przez pomy趾 albo niewyt逝maczaln g逝pot da si na to nabra. Dzisiaj w brytyjskim narodzie panuje inny duch i taka interpretacja jest po prostu b喚dn. Ludzie dzisiaj maj prawa i nale積e im prawa egzekwuj.

Ludzie ko鎍a wieku XX-go, wieku post瘼u, nauki i techniki, wiedz, 瞠 gdy komu co dolega albo, odpuka, umrze to tylko dlatego, 瞠 trafi na kiepskiego lekarza. (Czytelnik prasy brytyjskiej jest dobrze poinformowany, 瞠 . p. ksi篹na Diana wysz豉by z paryskiego wypadku ca這 gdyby na miejscu kraksy by porz康ny lekarz, najlepiej Anglik, a nie partacz 瘸bojad.) Zaw鏚 lekarza jest dzisiaj zawodem podwy窺zonego ryzyka. Ka盥e pogorszenie si zdrowia mo瞠 by zinterpretowane jako b陰d w sztuce lekarskiej, a wi璚 pow鏚 do ubiegania si pacjenta o rekompensat finansowa. Dobry lekarz, kt鏎emu udaje si uratowa 篡cie pacjenta te musi by przygotowany, 瞠 uratowany zamiast kwiat闚 wr璚zy mu pozew s康owy. Mr Cyril Smith z Portsmouth, choruj帷y na raka, s康zi si ze swoim lekarzem o to, 瞠 篡je. Lekarz powiedzia mu w 1992 r., 瞠 przy jego raku nie daje mu wi璚ej ni 3 miesi帷e. W 1996 roku pan Smith uzna, 瞠 to zakrawa na kpiny, 瞠 tak 篡je i 篡je i poda swego uzdrowiciela do s康u. Jak ju go uratowali, to niech szpital p豉ci by panu Smithowi 篡這 si nie tylko zdrowo ale i dostatnio.

Mecz pi趾arski pomi璠zy zespo豉mi Liverpool i Nottingham Forest w kwietniu 1989 roku na stadionie w Hillsborough zako鎍zy si tragedi. Konstrukcja stadionu nie wytrzyma豉 naboru kibic闚 i w katastrofie zgin窸o 96 os鏏. Po siedmiu latach tragedia wr鏂i豉 na 豉my prasy brytyjskiej z powodu interesuj帷ego i dla ludzi starej daty, szokuj帷ego precedensu prawnego. 150-ciu policjant闚 bior帷ych w akcji kierowania t逝mami, ratowania i wydobywania ofiar wyst徙i這 wobec swego pracodawcy - komendy policji hrabstwa Yorkshire - o odszkodowanie za straty psychiczne. To co prze篡li w godzinach pracy by這 tak przykre i bolesne dla ich psychiki, 瞠 tylko pieni康ze i to du瞠, by造 w stanie zrekompensowa ich b鏊. 14-tu policjant闚 wyceni這 szok jaki prze篡li na stadionie na 250 tysi璚y funt闚 ka盥y, reszta ich z koleg闚 na sumy od paru tysi璚y do 100 tysi璚y funt闚. Pieni康ze im przyznano.

Policjanci czuli, 瞠 pracodawca nadu篡 swych praw wysy豉j帷 ich do zbyt stresuj帷ej akcji. Weterani wojny w Zatoce Perskiej s康z si z ministerstwem obrony bo bol ich g這wy i maj koszmary senne. Rodziny poleg造ch w tej wojnie s康z si o odszkodowania. Wygl康a na to, 瞠 id帷 dzisiaj na s逝瘺 policjant oczekuje, 瞠 gdy zajdzie co naprawd tragicznego, to policjantom powinno si zaoszcz璠zi stresu za zawodowi 穎軟ierze wydaj si zada by wojna by豉 bezpieczna i pozostawi豉 w ich pami璚i tylko przyjemne wspomnienia.

Wiktoria雟kie poczucie obowi您ku, odpowiedzialno軼i, s逝瘺y spo貫cze雟twu zast徙ione zosta這 ideologi "praw" i 膨daniami zaspokajania "elementarnych potrzeb". Stereotyp Anglika znosz帷ego przeciwno軼i losu ze stoickim spokojem, z zaci皻ymi z瑿ami albo z pogardliwym u鄉iechem, odszed do lamusa razem z resztkami imperium.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 69, 30 MAJA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,050286 Seconds