Krakowskie Towarzystwo Przemys這we

KTP mecenasem kultury

 

Online

 
Obecnie jest 1 i 0 online.

Mo瞠sz zalogowa si lub zarejestrowa nowe konto.

Ekonomia polityczna restrukturyzacji g鏎nictwa w Polsce, Jan Macieja
.: Data publikacji 17-Cze-2007 :: Ods這n: 1850 :: Recenzja :: Drukuj aktualn stron :: Drukuj wszystko:.

Na pocz徠ku transformacji sytuacja finansowa g鏎nictwa nie by豉 dobra, ale nie by豉 katastrofalna, jak ma to miejsce obecnie. By豉 lepsza ni w innych ga喚ziach przemys逝, np. w hutnictwie. W 1990 roku w stosunku do 1989 roku spad jednostkowy koszt wydobycia, wynik finansowy brutto wyni鏀 202,1 mln z (2 bln starych z). Wynik finansowy netto by nieznacznie ujemny (-41,6 mln z) wskutek nieuregulowanych uprzednio zobowi您a.

U 廝鏚豉 przyczyny stopniowego, a w ostatnich latach lawinowego pogorszenia sytuacji finansowej le篡 zahamowanie rozpocz皻ych w 1990 roku reform: wy陰czenie g鏎nictwa spod rygor闚 gospodarki rynkowej, w tym z procesu restrukturyzacyjno-prywatyzacyjnego.

Poprawa sytuacji finansowej w 1994 roku nie by豉 wynikiem realizacji programu naprawczego wprowadzanego przed wyborami w 1993 roku, lecz pa雟twowej kartelizacji g鏎nictwa, pozwalaj帷ej na drastyczny wzrost cen. W 1994 roku przy inflacji wynosz帷ej 35%, ceny wzros造 o 43%, a p豉ce realne o ponad 14%. Nieodpowiedzialny wzrost p豉c uruchomi wzrost koszt闚 z 31,2 USD/t w 1993 roku (w 1990 r. koszty wynosi造 19,5 USD/t) do 38,6 USD/t dwa lata p騧niej i do 41,2 USD/t w 1990 roku. Wzrost p豉c bez redukcji innych sk豉dnik闚 koszt闚 sprawi, 瞠 ujemny wynik finansowy, wynosz帷y -46,5 mln z w 1994 r., zwi瘯szy si do -1558 mln z w 1996 roku. W przeci庵u tych ostatnich dwu lat, w trakcie realizacji tzw. programu Markowskiego, przywracaj帷ego centralne zarz康zanie g鏎nictwem, zobowi您ania netto (po odliczeniu nale積o軼i) wzros造 z 3936 mln z do 7068 mln z. W 1997 roku nast徙i豉 akceleracja kryzysu finansowego. Rz康 SLD-PSL straci panowanie nad sytuacj w g鏎nictwie. Nowy rz康 nie ma jeszcze realnego programu restrukturyzacji g鏎nictwa w璕lowego.

Zahamowanie reform w g鏎nictwie, a nast瘼nie przywr鏂enie centralnego zarz康zania g鏎nictwem mo瞠 by zrozumia貫 jedynie na gruncie ekonomii politycznej, czyli interesu politycznego w豉dzy oraz korzy軼i ekonomicznych grup interesu. G鏎nictwo nie zosta這 zrestrukturyzowane i przynajmniej cz窷ciowo sprywatyzowane, gdy nikomu na tym nie zale瘸這; g鏎nicy uzyskuj wysokie p豉ce i pewno嗆 zatrudnienia niezale積ie od sytuacji finansowej kopal; partie polityczne zbijaj kapita polityczny na oportunizmie, czyli odk豉daniu istotnych dla g鏎nictwa decyzji; zwi您ki zawodowe czerpi si喚 polityczn z zaniechania dzia豉 restrukturyzacyjno-prywatyzacyjnych. Gdyby g鏎nictwo zosta這 zrestrukturyzowane i przynajmniej sprywatyzowane, w闚czas znaczenie polityczne regionu 奸御ko-D帳rowskiego "Solidarno軼i" by這by zbli穎ne do znaczenia politycznego Regionu "Mazowsze" po sprywatyzowaniu Huty "Warszawa" i FSO.

G堯wne b喚dy reformowania g鏎nictwa daj si ugrupowa nast瘼uj帷o:

  • pozbawienie kopal samodzielno軼i i przywr鏂enie centralnego zarz康zania g鏎nictwem nie pozwoli這 na ujawnienie si ducha przedsi瑿iorczo軼i w g鏎nictwie w璕la kamiennego - g堯wnej si造 sprawczej sukcesu polskiej transformacji. Ci篹ar reformowania przej掖 na siebie rz康, a kopalnie sta造 si obserwatorami tego procesu. Innymi s這wy, przyj皻y kierunek reformowania zni鏀 czynnik przymusu ekonomicznego, g堯wnego motoru post瘼u;
  • nie zosta prawid這wo okre郵ony cel restrukturyzacji g鏎nictwa. Jej celem powinno by zapewnienie konkurencyjno軼i polskiemu w璕lowi wzgl璠em w璕la importowanego oraz innych no郾ik闚 energii. Kopalnie, kt鏎e nie mog spe軟i warunk闚 konkurencyjno軼i, powinny by zlikwidowane;
  • programy reformowania przygotowywane przez b. Ministerstwo Przemys逝 i Handlu i aktualnie Ministerstwo Gospodarki oderwane by造 od prywatyzacji, za kt鏎 odpowiedzialne by這 Ministerstwo Przekszta販e W豉sno軼iowych. Tymczasem prywatyzacja powinna by g堯wnym narz璠ziem restrukturyzacji, gdy to o­na u豉twia dost瘼 do kapita逝, nowoczesnych metod zarz康zania oraz do wsp馧czesnych technologii. Dotychczas nikomu nie uda這 si trwale zrestrukturyzowa ga喚zi przemys逝 bez r闚noczesnej prywatyzacji. Restrukturyzacja bez prywatyzacji nie ma sensu, gdy nie zostaje z豉mana, genetycznie zakodowana sk這nno嗆 powracania uk豉du do stanu wyj軼ia;
  • koordynatorem pomocy pa雟twa na restrukturyzacj g鏎nictwa, pomimo 瞠 jest to g堯wnie problem spo貫czny, a nie technologiczny, czy nawet ekonomiczny, by rz康, a nie w豉dza regionalna. Tymczasem restrukturyzacja g鏎nictwa stanowi podstawowy fragment restrukturyzacji regionu;
  • zarz康y sp馧ek w璕lowych nie zg這si造 do s康闚 wniosk闚 o og這szenie upad這軼i zarz康zanych sp馧ek, co jest przest瘼stwem gospodarczym. Tymczasem og這szenie upad這軼i przyczyni這by si do prywatyzacji polskiego g鏎nictwa i przywr鏂enia mu zdolno軼i konkurencyjnej;
  • rezygnacja ze zwolnie grupowych powinna ograniczy si jedynie do g鏎nik闚 bezpo鈔ednio wydobywaj帷ych w璕iel. Chodzi o to, 瞠 nie ma rynku g鏎nik闚, a ich przekwalifikowanie napotyka na trudno軼i.

Tymczasem przywilejem tym obj皻o wszystkich pracownik闚 g鏎nictwa, kt鏎zy mog konkurowa na rynku pracy z innymi grupami spo貫cznymi.

Udzielenie bud瞠towego wsparcia proces闚 restrukturyzacyjnych powinno dokonywa si z przestrzeganiem z g鏎y ustalonych zasad, z kt鏎ych za najwa積iejsze uwa瘸m:

  • 鈔odki bud瞠towe na restrukturyzacj g鏎nictwa winny by kierowane jedynie do tych podmiot闚 gospodarczych, kt鏎e mog osi庵n望 zdolno嗆 konkurencyjn wobec importer闚 w璕la i producent闚 innych no郾ik闚 energii. W odniesieniu do podmiot闚 nie rokuj帷ych nadziei na osi庵anie zdolno軼i konkurencyjnej pomoc publiczna mo瞠 by przeznaczana jedynie na os這n socjaln dla os鏏 trac帷ych prac wskutek likwidacji przedsi瑿iorstw;
  • pomoc udzielana powinna by warunkowo i kierowana by powinna w transzach po spe軟ieniu z g鏎y okre郵onych warunk闚;
  • formy udzielonej pomocy powinny by zdywersyfikowane. Przyk豉dowo, pomoc na przekwalifikowanie zwalnianych pracownik闚 przyjmowa powinna form bon闚 edukacyjnych, pomoc na usprawnienia technologiczne udzielana powinna by przez por璚zenie kredyt闚, pomoc finansowa na zak豉danie nowych przedsi瑿iorstw lub tworzenie miejsc pracy g鏎nikom w istniej帷ych przedsi瑿iorstwach powinna przyj望 form celowych depozyt闚 bud瞠towych w systemie bankowym na nisko oprocentowane kredyty;
  • nale瘸這by przyj望 generaln zasad, 瞠 鈔odki publiczne stanowi 軼i郵e okre郵on cz窷 faktycznie wydatkowanych 鈔odk闚 prywatnych. Tymczasem sp馧ki w璕lowe zrezygnowa造 z mo磧iwo軼i wykorzystania kredytowej pomocy Banku 安iatowego;

W moim przekonaniu, przy opracowywaniu nowego "programu reformowania g鏎nictwa" nale瘸這by znacznie lepiej ni dotychczas kierowa si og鏊nymi zasadami restrukturyzacji oraz jej wspierania ze 鈔odk闚 publicznych.

.: Powr鏒 do dzia逝 NR 67, 29 MARCA 1998 R. :: Powr鏒 do spisu tekst闚 :.

4 Festiwal Muzyki Polskiej, Moskwa

 

Last Night of the Proms

 

Logowanie

 




 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj si!


Copyright by Krakowskie Towarzystwo Przemys這we
Al. S這wackiego 64, 30-004 Krak闚
Adres do korespondencji:
ul. Basztowa 3/2, 31-134 Krak闚
tel./fax: +48 12 633 55 35, kom.: +48 508 098 800, e-mail: katepe@ktp.org.pl
PKO BP S.A. I ODDZIA KRAK紟 nr 12 1020 2892 0000 5502 0117 1560

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,053215 Seconds